Forskningsprojekt NG| Effekterna av markanvändning och klimat i norra Fennoskandia

Detta forskningsprojekt fokuserar på effekterna av markanvändningsförändringar och klimatförändringar på nordliga betesmarker, i synnerhet renbetesmarkerna.

Fieldwork Jämtland July 2019 M Stoessel

Projektet finansieras av Bolin Center for Climate Research (Forskningsområdet Landskapsprocesser och klimat).

BakgrundBete av både domesticerade och semi-domesticerade djur har pågått i tusentals år i norra Fennoskandia. Betet har stor påverkan på vegetationen och bidrar till att hålla landskapet öppet. På grund av alltmer mänsklig aktivitet i området påverkas betestrycket och de betande djurens rörelsemönster. Dessutom är norra Fennoskandia speciellt påverkade av klimatförändringarna, som på sikt kan förändra vegetationen. Det övergripande syftet med detta projekt är att undersöka såväl de enskilda som sammantagna effekterna av förändrad markanvändning och global uppvärmning på betesmarkerna i norra Fennoskandia.

Projektbeskrivning

Som en första del av projektet uppskattar vi i vilken grad betesmarkerna i norra Norge, Sverige och Finland är utsatta för kumulativa effekter av förändrad markanvändning, så som exempelvis vindkraft, vägar, skogsbruk och turism. Med hjälp av GIS-modellering ger vi en rumslig översikt av de förväntade konsekvenserna för det fortsatta betet som en effekt av samverkan mellan olika typer av markanvändning, klimatförändringar samt närvaro av olika predatorer.

Som en andra del av projektet fokuserar vi på hur mänsklig närvaro i fjällen, i synnerhet friluftsturism under sommaren, påverkar renbetesverksamheten. Detta görs i samarbete med tre svenska renskötseldistrikt (Samebyar): Handölsdalen, Gran och Sirges. För att kunna studera renarnas rörelsemönster och på så sätt förstå var renarna betar och uppskatta betestrycket, utrustade vi 30 renar med GPS-halsband kombinerat med aktivitetsloggar under sommaren 2019 och 2020. Dessa loggar mäter renarnas 3D-rörelse samtidigt som de registrerar deras geografiska position och vi kan på så sätt fjärrövervaka renarnas aktiviteter (dvs. hur mycket de vilar, rör sig, och betar).

Som en tredje del av projektet planerar vi att studera hur produktivitet och växtsamhällen har förändrats i gränslandet mellan tundran och buskmarken över tid, särskilt i områden som påverkats av kumulativt tryck från markanvändning och klimatförändring. Här kommer vi att tillämpa en retrospektiv analys med hjälp av GIS och fjärranalys, kompletterad med fältinventeringar av växtsamhället, vilket gör det möjligt att uppskatta kvaliteten på den vegetation som är tillgänglig för bete.

Projektmedlemmar

Projektansvariga