Forskningsprojekt NG| Exakt korrelation av senkvartära klimatarkiv i området runt Nordatlanten

Detta projekt syftar till att uppnå en bättre förståelse för snabba klimatförändringar i det förflutna samt att jämföra klimatsignaler bevarade i olika högupplösta klimatarkiv i området runt Nordatlanten.

Fältarbete i Norge - Lomtjönnmyra

Vi tar upp denna forskningsfråga genom att analysera högupplösta klimatarkiv som sträcker sig över tidsintervallet från början av den första varmperioden under den senaste deglaciationen fram till tidig holocen (d.v.s. ca 14–8 tusen år sedan). Flera så kallade ”tipping points” för klimatet inträffar under denna tidsram och bättre förståelse av dessa är avgörande för forskning om såväl dåtida klimat som klimatmodellering. Det har allmänt antagits att större omorganisationer i klimatsystemet var tidssynkrona på kontinentala och hemisfäriska skalor, men de senaste forskningsresultaten tyder på att både uppkomsten och avslutningen av kallperioden yngre dryas kan ha varit icke-synkrona. Tidssynkrona teframarkörer (horisonter av vulkanaska som bevarats i arkiven) kommer att användas för att jämföra klimatarkiv och vi kommer att bidra med välkorrelerade klimatarkiv som möjliggör testning av hypoteser om synkrona eller icke-synkrona svar på klimatpåverkan.

Projektbeskrivning

Fältarbete har utförts på ett antal studieplatser i sydligaste Sverige och västra Norge för att provta sediment som bildats i torvmarker och sjöar under övergången från den senaste istiden till den nuvarande mellanistiden (ca 14–8 tusen år sedan). Laborationer utfördes sedan för att analysera sedimenten med metoder för att uppskatta halterna av organiskt material, av organiskt och karbonatbaserat kol samt av olika grundämnen, och för att hitta daterbara makrofossil samt tefraförekomster. Bland de tefror som upptäckts på de olika studieplatserna har ett flertal identifierats, nämligen Fosen-tefran, Hässeldalen-tefran, Vedde-askan och Laacher See-tefran.

Resultaten från detta projekt kommer att ha stor betydelse för både forskning och samhälle. Våra tefrabaserade korrelationer kommer att ge användbar information för klimatmodellering, särskilt eftersom modeller numera behöver få med plötsliga förändringar på korta tidsskalor. En annan fördel kommer att vara att ett väldaterat senkvartärt tefranätverk kommer att utvecklas för nordvästra Europa. Detta kommer att ha stor betydelse för rekonstruktioner av dåtida miljöer och för datering och korrelation av torv, sjö- och marina sediment samt iskärnor.

Det relativt lilla utbrottet av Eyjafjallajökull 2010 gjorde oss medvetna om det moderna samhällets sårbarhet. Det är allmänt känt att andra vulkaner på Island kan orsaka liknande eller till och med större problem i framtiden, särskilt eftersom vi nu kan gå in i en tidsperiod av ökad vulkanisk aktivitet på Island. Ett utbrott från Katla är sedan länge väntat och när den så småningom får utbrott kommer det att orsaka allvarliga problem för flygtransporter och andra aktiviteter i månader eller år. För att förbereda oss för framtida händelser behöver vi veta mer om tidigare vulkaniska händelser som har påverkat Nordeuropa och med detta projekt kommer vi att öka kunskapen om tidigare utbrott som nått Skandinavien och Grönland.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Stefan Wastegård

Professor i kvartärgeologi med inriktning mot kvartärstratigrafi

Jökulsárlón, Iceland, July 2012

Simon Larsson

Postdoktor

Institutionen för naturgeografi
Portrait photograph of Simon Larsson, wearing a Stockholm University hoodie, taken by a frozen lake.

Stefan Wastegård

Professor i kvartärgeologi med inriktning mot kvartärstratigrafi

Jökulsárlón, Iceland, July 2012

Publikationer