Forskningsprojekt NG| Experiment om torka och kolinlagring i svenska gräsmarker

Gräsmarker är en av jordens största biom, som täcker ca. 40 % av den isfria markytan. De spelar en avgörande roll för många ekosystemtjänster, såsom livsmedelsproduktion, biologisk mångfald, pollinering och kollagring.

Gräs

Tidigare forskning tyder på att genom att tillämpa koltillägg på gräsmarker (t.ex. i form av kompost) är det möjligt att öka kolbindningen såväl som markens vattenhållande förmåga. Detta skulle vara särskilt viktigt under torka, eftersom det kan buffra negativa effekter på växternas produktivitet. Det finns dock brist på studier som testar effekterna av denna typ av markförvaltning på den biologiska mångfalden.

I det här projektet vill vi undersöka hur torka och kolförändringar påverkar markfuktighet, biomassa ovanjord, växtmångfald och blomresurser (Nina Roths doktorandprojekt). Dessutom studerar vi effekterna på underjordiska växter och mikrobiell biomassa, mångfald av rotegenskaper och mångfald och samhällssammansättning av marksvampar och bakterier (doktorandprojekt av Daniela Guasconi). Vi har fyra undersökningsplatser i södra Sverige (runt Tovetorps forskningsstation, Södermanland), där vi har satt upp 12 regnskydd för att simulera torka och applicerad majskompost som koltillägg.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Postdoktor

Nina Roth