Forskningsprojekt NG| Förståelse av hur branddiversitet påverkar växtartssamhällen i Serengeti-ekosystemet

Savannerna är ett globalt viktigt ekosystem för klimatförändringen och för betande djur och boskap. Brand är en viktig drivkraft för savannens vegetationsdynamik, och vi strävar efter att bättre förstå hur brandhantering påverkar växtarternas fördelning.

Unga impalor  putsar sig på en bränd savann, Serengeti nationalpark.
Unga impalor putsar sig på en bränd savann, Serengeti nationalpark.

Brand är en viktig drivkraft för fördelningen av växtarter i savannlandskap. Brand är dock inte en enhetlig störning, och olika brandegenskaper påverkar troligen örtarterna på olika sätt. I det här projektet bedömer vi hur olika brandegenskaper förhåller sig till fördelningen av örtarter i Serengeti-ekosystemet i Tanzania. För att göra detta har vi sammanställt ett unikt dataset om örtarter från 20 projekt som sträcker sig över två decennier och som innehåller 450 undersökta örtarter och över 11 000 registrerade platser där arterna förekommer. Vi tillämpade gemensamma modeller för artutbredning med hjälp av Hierarchical Modelling of Species Communities (HMSC), som omfattar arternas fylogeni och växtegenskaper för att bättre informera om hur arters förekomst hänger samman med miljövariabler.

Projektbeskrivning

Kontrollerade bränder är ett viktigt förvaltningsverktyg i Serengeti nationalpark.

Vår modell innehöll också miljövariabler som t.ex. genomsnittlig årlig nederbörd och markegenskaper, samt egenskaper som rör växternas livshistoria, t.ex. tillväxtform och strategi för brandrespons. De första resultaten visar att brandegenskaperna varierar kraftigt i sin förutsägbarhet mellan olika arter. Brandfrekvensen förklarade den största delen av variationen i artfördelningen (1-60 %), medan brandanpassade arter reagerade mest positivt på ett kort intervall för återkomst av bränder. Vid framtida fältarbeten kommer ytterligare funktionella egenskaper hos växter att samlas in för att integreras i den prediktiva modelleringen. Vår studie kommer att bidra till att identifiera målområden där brandregimen bör
ändras för att säkerställa fortsatt fortbestånd av en brandanpassad savannflora som svar på ett förändrat klimat.

Dessutom belyser vårt dataset värdet av storskaliga övervakningsundersökningar och datautbyte mellan forskare för att förstå hur savannväxter reagerar på förändrade brandregimer.

Projektmedlemmar

Projektansvariga