Forskningsprojekt NG| Förvaltning av ekosystemtjänster för hållbar produktion av ris i Mekongdeltat i Vietnam

Intensifieringen av risproduktionen i Mekong Deltat har resulterat i negativa effekter på miljön och bönders hälsa, vilket idag även riskerar att minska den total produktionen av mat från deltat.

Rice farrming

Studien kommer att jämföra 1) ekologiska 2) finansiella och 3) sociala aspekter av integrerade risodling med intensiv risodling och 4) och ge vägledning för en säkrare användning av bekämpningsmedel och för mer hållbara strategier för risodling.

Projektbeskrivning

Ris är den viktigaste och dominerande grödan i Mekong deltat i Vietnam. Mer är 50% av allt ris i Vietnam produceras i deltat och den övergripande trenden under de senaste tio åren har varit en allt mer intensifierad risproduktion, med högavkastande rissorter och en snabbt ökande användning av jordbrukskemikalier (Sebasvari et el, 2012, Berg et al. 2016). Med hjälp av jordvallar har man reglerat vattenflödet så att de nu är möjligt att ha tre ris-skördar per år. Förut var detta inte möjligt då stora delar av deltat översvämmades varje år. Dessa översvämningar har visat sig viktiga då dom för med sig näringsrikt vatten och sediment som berikar jorden (Dung et al. 2018). Utbytet av vatten gjorde också att föroreningar inte ackumulerades i miljön. Med vattnet kom också fisk och andra akvatiska organismer som utgjorde en viktig näringskälla och inkomst för lokal befolkning (Dung et al. 2018). Minskade översvämningarna har således varit negativa för miljön även om dom har gjort det möjligt att öka ris-produktionen (Dung et al. 2018). Den ökade användningen av bekämpningsmedel har också visat sig vara ohållbar och kostnads-ineffektivt på grund av negativa effekter på människors hälsa och miljön. Tidigare studier visar på att bekämpningsmedel som t.ex. organofosfater, leder till ökad dödlighet hos fisk och har lett till både akuta och kroniska hälsoeffekter för många risodlare (Dasgupta et al. 2007, Tam et al. 2018).

Traditionella integrerade ris-fisk odlingsmetoder samt strategier för integrerad bekämpning av skadegörare på ris (IPM) har dock visat att man kan minska användningen av bekämpningsmedel avsevärt utan att minska ris-skördarna (Berg och Tam 2018). Dessutom får man vinster i form av bättre miljö och hälsa för människor. Dessa system fungera också bäst med två risskördar per år och ett naturligt flöde av vatten.

Det övergripande syftet med detta projekt är att analysera i vilken utsträckning integrerade ris-fiskodling och IPM kan utgöra hållbara alternativ till intensiv risodling i Mekong Deltat i Vietnam. Den underliggande hypotesen för forskningen är att integrerade odlingssystem kan vara konkurrenskraftiga alternativ till intensiv risodling om jordbrukaren kan dra nytta av risfältets naturliga produktionskapacitet och ekosystemtjänster från angränsande våtmarker. Naturliga översvämningar bidrar till exempel med näringsrikt vatten och sediment, och skapar en gynnsam miljö och ökad produktion av både fisk och ris (Berg och Tam 2017). Detta kan sammantaget leda till att bönderna kan öka sin inkomst genom minskade produktionskostnader och ökad skörd, samtidigt som både böndernas hälsa och miljö förbättras/skyddas genom en minskad användning av jordbrukskemikalier.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Universitetslektor, docent

Institutionen för naturgeografi

Universitetslektor, docent

Institutionen för naturgeografi

Nguyen Thanh Tam

Dept. of Aquaculture Faculty of Fisheries, Nong Lam University ,Vietnam

Chau Thi Da

PhD

Faculty of Applied Sciences, Ton Duc Thang University, Ho Chi Minh City, Vietnam.

Thai Huynh Phuong Lan

Faculty of Agriculture and Natural Resources, An Giang University, Vietnam