Forskningsprojekt NG| Jordens mikrobiologiska svar på markanvändning & klimatförändringar i evolutionens ljus (SMILE)

Hur påverkar markanvändning och klimatförändringar markens fertilitet och mängden kol vi kan lagra i jorden? Svaret på denna kritiska fråga ligger i mikrobiell anpassning till den utmanande markmiljön – den centrala hypotesen för projektet.

Jordmikroorganismer driver kol- och näringskretslopp i terrestra ekosystem, släpper ut växthusgaser och producerar näringsämnen som är grundläggande för växter. Trots denna globalt viktiga roll misslyckas nuvarande matematiska modeller för att förutsäga mikrobiella svar på förändrade förhållanden – i synnerhet på markens torkning och återvätning, och på förändrad näringstillförsel – och detta begränsar vår förmåga att förutsäga effekterna av markanvändning och klimatförändringar på marken. I detta projekt utvecklar vi nya modeller baserade på idén att mikroorganismer är naturligt utvalda för att maximera sin kondition och reproduktionsframgång, och därför svarar de på dessa förändringar på ett evolutionärt optimalt sätt. Dessa optimalitetsbaserade modeller kommer att testas med hjälp av nya databaser och kommer att integreras i landytamodeller som sedan kan tillämpas globalt för bättre förutsägelse av markprocesser.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Stefano Manzoni

Universitetslektor, docent

Stefano Manzoni

Medlemmar

Pierre Quévreux

Postdoktor

profile_picture

Erik Schwarz

Doktorand

Xiankun Li

Doktorand

Xiankun Li

Arjun Chakrawal

Postdoktor

arjun

Publikationer

Chakrawal A., Calabrese S., Herrmann A., and S. Manzoni (2022). Interacting bioenergetic and stoichiometric controls on microbial growth. Frontiers in Microbiology 13, 859063. https://doi.org/10.3389/fmicb.2022.859063. • Manzoni S., Fatichi S., Feng X., Katul G. G., Way D. and G. Vico (2022). Consistent responses of vegetation gas exchange to elevated atmospheric CO2 emerge from heuristic and optimization models. Biogeosciences, 19, 4387–4414.