Forskningsprojekt NG| Med lokalbefolkningen i fokus: kartläggning av världens floders kulturella värden

Projektet kommer att utvärdera proxies för de sociokulturella tjänster som floden tillhandahåller, t.ex. genom att kartlägga lokalbefolkningens favoritplatser vid floden.

Detta projekt kvantifierar de immateriella kulturella värden som knyter medborgarna till sina lokala floder och undersöker hur uppfattningen om kulturella värden kan påverka förvaltningen av vattenresurser och beslut.

Tagliamento river

Projektbeskrivning

Medborgarnas insatser och åsikter är avgörande för en hållbar utveckling och är mycket relevanta för att uppnå de hållbara utvecklingsmålen (SDG), men vikten av dessa medborgarinsatser förbises ofta. Det är ytterst viktigt att redogöra för medborgares förhållanden till floder, särskilt hur medborgare uppfattar floden och dess relaterade värden och risker. Det här projekt har sitt ursprung i tanken att mänsklig utveckling och naturvård är en och samma, och utgör grunden för en bedömning av lokalbefolkningars uppfattning, genom att ge dem en röst.

Vy av Tagliamento i nordöstra Italien, en av floderna i projektet". Credits Anna Scaini.
Vy av Tagliamento i nordöstra Italien, en av floderna i projektet. Photo: Anna Scaini.

Vetenskap och politik bör samverka för att bygga en hållbar framtid där medborgarna är förberedda för att möta risker. Floder betraktas ofta i relation till de risker de utgör (översvämningar, torka och föroreningar) och med klimatförändringar kommer dessa risker och deras effekter sannolikt att öka. Men risker som utgörs av floder och interaktioner mellan människor och floder, inklusive uppfattning och värderingar, undersöks oftast separat. Av denna anledning vet vi inte hur värdet människor sätter på en flod påverkar deras uppfattning om risker. För undersöka detta samlar jag in data om "kulturella värden", här definierade som människors uppfattningar och åsikter kring deras lokala flod.

Lokalbefolkningen viktig för anpassning till klimatförändringar

Med tanke på det ökade trycket på vattenresurser och ökade flodrelaterade risker, så som översvämningar och torka på grund av klimatförändringar, har lokalbefolkningen en stark roll i anpassningen till klimatförändringar. Hur medborgarna förhåller sig till, bedömer risker och värderar sina lokala floder är avgörande för att säkerställa hållbar flodförvaltning. Men ingen har försökt kvantifiera eller kartlagt flodernas kulturella värden. Faktum är att dessa värden är svåra att inkludera i flodförvaltningsprocesser, eftersom de inte är direkt kvantifierbara. Flodkulturvärden inkluderar människors åsikter om naturvård, turism, kontakt med naturen, utbildning, identitet, arv och andlighet.

Min forskning betraktar dessa kulturella värden som avgörande aktörer i ett medborgarcentrerat och databaserat flodförvaltningssystem. Målet med denna forskning är att kvantifiera flodernas kulturella värden och uppfattningen av flodrelaterade risker, och utforska hur uppfattningen om sådana kulturella värden kan påverka vattenresurser och beslutshantering.

Intervjuer med lokalbefolkningen

Jag kommer att använda frågeformulär och ett kartbaserat tillvägagångssätt för att fråga lokalbefolkningen om deras tankar och åsikter om sin flod. Med hjälp av dessa nya data kommer jag att testa metoder för att tilldela både monetärt (som tillvägagångssätt baserade på "viljan att betala" för en naturresurs, turistiskt ekonomiskt värde) och icke-monetärt värde (som genom lokalbefolkningens åsikter, information samlas in via sociala mediers data) till dessa kulturella värden. Jag kommer sedan att modellera relationerna mellan medborgare och förvaltning för att testa hur inkludering av kulturella värden påverkar hållbar flodförvaltning. Det förväntade resultatet är att förstå hur kulturella värden påverkar uppfattningen av risker och hållbar flodförvaltning.

Detta projekt bedömer lokalbefolkningens roll i hållbar utveckling och ger dem en röst som bygger grunden för en framtid där medborgarna är förberedda och redo att möta risker. Jag har testat tillvägagångssättet i vattendelaren av Tagliamento-floden, i Italien. Av mer än 4000 åsikter identifierar 85 % av de tillfrågade andliga flodvärden, vilket visar en stark känslomässig koppling till den. Här utökar jag tillvägagångssättet till fallstudier över hela världen: jag kommer att validera det metodologiska tillvägagångssättet och bedöma hur kulturella och geografiska skillnader spelar en roll i uppfattningen av värderingar och risker. Den breda mängden av rumsliga fallstudier kommer att innefatta olika sätt att förhålla sig till naturen och hur dessa påverkar kulturella värden och riskuppfattningar.

De insikter som fås genom denna forskning kan sedan tillämpas i en rad frågor relaterade till risk- och konfliktlösning, respons och samhälleliga värden, såsom hantering av översvämningar och torka, effekter på markanvändning och gränsöverskridande vattenfrågor. Projektet belyser de kombinerade effekterna av förändringar i klimat, mark- och vattenanvändning i flodbevarande och förvaltningsstrategier. Detta projekt kommer att lära sig av identifierade positiva interaktioner mellan kulturella värden och förvaltningsfrågor, för att gå mot en flodförvaltning som är centrerad kring medborgare och är baserad på observationsdata.

Projektmedlemmar

Projektansvariga