Forskningsprojekt NG| Torvmarker med permafrost under hårt tryck när klimatet blir varmare

I permafrostregionen finns vidsträckta områden med året-runt frusna torvmarker som lagrar stora mängder organiskt kol. I ett framtida varmare klimat kommer upptining av permafrosten medföra ökade utsläpp av växthusgaser, när mer organiskt material blir tillgängligt för nedbrytning.

Monitoring av snödjup i Kevo, norra Finland.
Monitoring av snödjup i Kevo, norra Finland. Foto: T. Juselius.

För att öka förståelsen för dessa ekosystem och bättre kunna förutsäga framtida utsläpp av växthusgaser behöver vi mer kunskap om permafrostens nuvarande status. En ny studie som sammanfattar globala trender när det gäller marktemperaturer i områden med permafrost lyfter fram att det råder brist på fältdata (Biskaborn et al., 2019, Nature Communications), bland annat från låglandsområden i norra Skandinavien. I det här projektet hoppas vi kunna bidra med ny kunskap om marktemperaturer och snödjup i torvmarker med permafrost utmed ett transekt genom norra Sverige, Finland och Norge.

Projektmedlemmar

Projektansvariga