Forskningsprojekt NITROPRIME: Hur samspel mellan växter och jord påverkar kvävekretslopp och kolfastläggning i Arktis

Växter kan påskynda nedbrytningen nära sina rötter, vilket kan öka jordens CO2-utsläpp, men också kvävetillgången och därmed växternas produktivitet. NITROPRIME kommer att kvantifiera effekten av detta komplexa samspel på den arktiska CO2-balansen.

Arktiska tundramiljöer förändras nu snabbt och uppvisar ökad upptining av permafrost, ökad växtproduktivitet och förändringar i vegetationsfördelningen, såsom en expansion norrut av träd och stora buskar. Växter kan påskynda eller bromsa ned sönderdelning av organiskt material i jorden nära sina rötter. Detta kan i sin tur förändra utsläppet av CO2, men också av växttillgängligt kväve – det begränsande näringsämnet i de flesta tundrasystem som behövs för att upprätthålla växternas CO2-upptag. NITROPRIME syftar till att dissekera detta komplexa samspel mellan växter, jordar och mikroorganismer, och mellan kol- och kvävekretslopp, för att kvantifiera hur olika tundraväxter förändrar jordens kväveförsörjning och hur detta påverkar växternas CO2-upptag i ett föränderligt Arktis. För att uppnå detta mål kombinerar vi fältexperiment, detaljerade laboratorieanalyser och modellering.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Birgit Wild

Biträdande lektor