Forskningsprojekt Nordiskt nätverk för longitudinell barnavårdsforskning (NORDLOCH)

Mångdisciplinärt nätverk för att sammanföra nordiska forskare med expertis inom longitudinell barnavårdsforskning.

Syftet med detta mångdisciplinära nätverk är att sammanföra nordiska forskare med expertis inom longitudinell barnavårdsforskning där en treårig finansiering kommer att möjliggöra ett tvådagarsseminarium en gång om året i någon av de nordiska huvudstäderna.

Projektbeskrivning

Dessa seminarier kommer även kunna kompletteras med en årlig endags-workshop för ett begränsat antal deltagare. Beslutsfattare, praktiker och forskare inom den sociala barnavården har under de senaste decennierna varit bekymrade över såväl de kortsiktiga som långsiktiga utfallen av barnavårdsinterventioner. Resultat från longitudinella studier utmanar i flera avseenden utbredda antaganden, inte minst i de nordiska länderna, om att placering i samhällsvård (familjehem, institutionsvård) förbättrar utsatta barns livschanser. Jämförande studier mellan olika länder avseende den sociala barnavårdens utfall är emellertid sällsynta.

Nätverkets möten kommer därför inte bara möjliggöra utbyte av idéer och erbjuda ett forum för presentation av forskningsresultat (särskilt för juniora forskare), de kommer också att resultera i åtminstone en internationell publikation innehållande jämförande analyser av utfall av den sociala barnavården i de nordiska länderna. Sådana jämförande analyser har stor potential att utvidga tidigare kunskaper om såväl utfall som den nationella kontextens betydelse.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lars Brännström

Institutionen för socialt arbete
LB

Medlemmar

Hilma Forsman

Universitetslektor

Institutionen för socialt arbete
Hilma Forsman. Foto: Rickard Kihlström

Publikationer

Berlin, M., Kääriliä, A., Lausten, M., Andersson, G. & Brännström, L. (2021 )

Long-term NEET among young adults with experience of out-of-home care: A comparative study of three Nordic countries. International Journal of Social Welfare, 30(3): 266-279.