Forskningsprojekt Oexaminerade erfarna lärares upplevelser av akademisk vidareutbildning (VAL)

Vidareutbildning för erfarna lärare som saknar examen (VAL) är en möjlighet för oexaminerade lärare att ta sin lärarexamen och bli behöriga. I projektet intervjuas lärare under och efter examen för att ta del av deras erfarenheter och hur det påverkat dem som lärare.

Lärare med lågstadiebarn
Foto: Jens Olof Lasthein
  • Hur påverkas en praktiskt erfaren lärares yrkesidentitet av att genomgå en akademisk utbildning vid sidan av lärararbetet?
  • Vilken inverkan uppfattar erfarna lärare att utbildningen har på yrkesverksamheten under och efter utbildningen?

Det är frågor som projektet undersöker genom att intervjua lärare som genomgått Vidareutbildning av lärare - VAL-utbildningen. Lärarna kommer från olika delar av landet och har olika lång erfarenhet i yrket, men alla har minst tre års undervisningserfarenhet. Intervjuerna sker minst två år efter att lärarna har tagit examen.

Preliminära resultat beräknas kunna presenteras under hösten 2023.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Eva Edman Stålbrandt

Institutionen för pedagogik och didaktik