Forskningsprojekt Ojämnt ekologiskt utbyte och jordbruksglobalisering: kväve, sojabönor och Latinamerika

Det finns gränser för hur naturresurser kan brukas innan miljöförändringarna blir oåterkalleliga. Gränsen för kvävecykeln är överskriden.

Jordbruket är en starkt bidragande orsak. Problemet är globalt, men konsekvenserna slår hårdast mot fattiga i Syd. Världshandeln möjliggör ett ojämnt ekologiskt utbyte. Programmet undersöker vilken roll Latinamerikas sojaproduktion spelar för kvävecykelns obalans, samt dess lokala konsekvenser. Genom en historiskt informerad analys av sojaproduktionen i regionen, en flödesanalys av sojahandelns kväveavtryck samt etnografiska fallstudier, kastas nytt ljus över mekanismerna bakom det överskridna gränsvärdet, samt dess differentierade konsekvenser.

Projektmedlemmar

Projektansvariga