Forskningsprojekt Organiserade fritidsaktiviteter som arenor för social integration

Fritidsaktiviteter har allt mer kommit att betraktas som sociala arenor med potential att främja social integration. Samtidigt är det oklart i vilken utsträckning de kan överbrygga bostads- och skolsegregation. Detta projekt undersöker i vilken utsträckning organiserade fritidsaktiviteter skapar möten mellan unga av olika etnisk härkomst.

En grupp barn klättrar på en klättervägg
Foto: Unsplash

Det är väl belagt att meningsfull kontakt mellan individer från olika grupper leder till minskade fördomar och diskriminering. Skolan utgör en viktig arena för möten mellan barn och unga av olika bakgrund. Till detta har organiserade fritidsaktiviteter allt mer kommit att betraktas som sociala arenor med särskild potential att främja social integration. Eftersom möten mellan grupper sannolikt begränsas av att unga med etnisk minoritets- och lägre socioekonomisk bakgrund i lägre grad deltar i organiserade fritidsaktiviteter syftar projektet också till att undersöka orsakerna bakom ojämlikhet i deltagande. I vilken utsträckning beror skillnaderna i deltagande på skillnader i föräldraskapsideal och i vilken utsträckning på konkreta hinder, så som föräldrars ekonomiska situation eller begränsande arbetsförhållanden?

Projektet undersöker dessa frågor med hjälp av rik information från barn, föräldrar och registerdata, hämtade från tre nationellt representativa surveyundersökningar: Undersökningarna av levnadsförhållanden (ULF), Levnadsnivåundersökningen (LNU) och Children of Immigrants Longitudinal Study in four European Countries (C ILS4EU). Projektet ger information om i vilken utsträckning organiserade fritidsaktiviteter fungerar som arenor för möten mellan barn och unga av olika bakgrund.

Resultaten från projektet kan således informera om hur policys som syftar till att främja social integration genom organiserade fritidsaktiviteter skulle behöva utformas. På liknande sätt kan en förbättrad förståelse av de underliggande orsakerna till ojämlikhet i deltagande i organiserade fritidsaktiviteter förbättra möjligheterna att nå politiska mål om alla barn och ungas tillgång till en meningsfull fritid.

Projektmedlemmar

Projektansvariga