Forskningsprojekt "Overturning" cirkulation i oceanerna och atmosfären

En återkommande fråga i klimatstudier är hur värme, salt (i havet), fukt (i atmosfären) omfördelas med vindarna och havsströmmarna. Ett sätt att studera och åskådliggöra detta är med strömfunktioner i det vertikal-horisontella planet, s.k. ”overturning”.

Figur 1 är ett exempel på detta som visar i ett latitud-vertikalt plan hur luft och vatten cirkulerar globalt i celler. I många studier vi gjort på MISU har vi utvecklat detta och i stället för djup/höjd och latitud istället använt oss av andra variabler så som t.ex. temperatur, salinitet, fuktighet, densitet eller energi. Detta har gjort det möjligt att åskådliggöra dolda processer som inte kunnat ses med de mera traditionella metoderna som används i oceanografi och meteorologi.

”Overturningen” kan också räknas ut med hjälp av trajektorier, vilket gör det möjligt att spåra specifika vatten- eller luftmassor mellan givna start- och slutzoner För detta ändamål har vi utvecklat en masskonserverande trajektoriemodell för både ocean- och atmosfärsmodeller. Dokumentation och kod finns på webbsidan TRACMASS (www.tracmass.org).

I Figur 2a och 2b ser vi ett exempel på detta, där vatten i atmosfären spåras från avdunstning till nederbördsområden.

Projektbeskrivning

Engelsk projekttitel: Inter-ocean exchange of freshwater and heat through both the ocean and the atmosphere in a warmer climate.

Finansiering: Vetenskapsrådet
Finansieringsperiod: 2020-2024