Forskningsprojekt Påverkar elevernas rangordning i skolan deras mentala hälsa?

Det här projektet undersöker hur elever påverkas av vilken rangordning de har i skolan, med avseende på skolresultat. Med andra ord, givet den absoluta nivån på elevernas skolresultat, hur påverkas eleverna av att vara bäst eller sämst i sin årskurs i skolan – eller någonstans däremellan?

Pojke sitter i ett klassrum
Foto: Unsplash

Tidigare undersökningar tyder på att rangordningen i skolan påverkar svenska elevers senare utbildningsval och arbetsinkomster. Syftet med det här projektet är att genomföra en uppföljningsstudie och undersöka om rangordningen i skolan även påverkar elevernas framtida mentala hälsa.

Undersökningen genomförs med hjälp av ett stort datamaterial som möjliggör att studera olika grupper av elever, och mental hälsa mäts genom data från läkemedels- och patientregistret.

Projektmedlemmar

Projektansvariga