Forskningsprojekt Pappa med barn: En etnografisk studie av institutionella samtal, BVC och vardagsliv

Projektet Pappa med barn är en etnografisk studie av barnhälsovårdens institutionella samtal. Syftet med studien är att undersöka och bidra med ny kunskap om interaktion mellan pappor på barnavårdscentraler (BVC) och dess sjuksköterskor.

Pappa med spädbarn i famnen.
Foto: Syda Productions/Mostphotos.

I föreliggande projekt studeras hur den närvarande och reflexiva pappan engagerar sig i olika sfärer och arenor som tidigare fokuserat på kvinnor: BVC och grupper för samtal om barn. Hembesök hos familjer kommer att genomföras då BVC-sköterskor initialt gör hembesök hos familjer. Projektet fokuserar även på pappagrupper. Vi intresserar oss för ideal som rör föräldraskap och tillhörande utmaningar. Det handlar bland annat om balans mellan föräldraskap och arbete som beskrivits som känslomässigt utmanande.

Projektbeskrivning

Projektet fokuserar tre arenor:

1. En relativt ny form av stödjande samtal, pappasamtal som utförs på BVC. ”Pappasamtal” är tänkta att fånga upp utmaningar i föräldraskap.
  2. Professionellas hembesök som fungerar stödjande och granskande med fokus på bebisar i hemmet.
  3. Projektet fokuserar också på ”pappagrupper”. Därigenom belyser projektet hur pappor positioneras i relation till institutionella ideal och ”gott” föräldraskap i bredare bemärkelse.

Syftet med studien är att undersöka och bidra med ny kunskap om interaktion mellan pappor på BVC med BVC-sjuksköterskor.

Följande övergripande frågeställningar besvaras:

• På vilket sätt utbildas fäder genom möten med BVC, inom tre arenor?
  • Vad identifierar pappor som centrala frågor i mötet med BVC?
  • Vilken barnsyn och idéer om fäder präglar pappasamtal, hembesök, och föräldragrupper?

Studien grundas i etnografisk tradition, med deltagande observation, fältanteckningar, och informella samtal. Materialet innefattar också videoobservation och samtal i grupp (fokusgrupper). Även analys av textmaterial ingår såsom

Barnhälsovårdshandboken, vilken fungerar som underlag för att förstå hur utbildning planeras och vad som betonas.

Etnografiska studier genomförs i socioekonomiskt skilda områden i Stockholms län: ett BVC lokaliserat i ett innerstadsområde och ett i ett ytterstadsområde. Dessa kännetecknas av olika socioekonomisk status, och tidigare studier indikerar skiftande engagemang bland pappor. Bemöts pappor olika, finns det olika förväntningar?

I projektet studeras hur den närvarande och reflexiva pappan engagerar sig i olika sfärer och arenor som tidigare fokuserat på kvinnor.

Sammantaget fokuseras på relationer mellan ideal och praktik. Särskilt uppmärksammas frågor som rör välbefinnande, vilket inbegriper barndom och ideal kring föräldraskap.

Projektmedlemmar

David Cardell

David Cardell, photo

Mari Kronlund Rimfors

Doktorand

Mari Kronlund

Camilla Rindstedt

Universitetslektor, docent

Camilla Rindstedt

Henning Årman

Postdoktor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Henning Årman. Photo: Niklas Björling.