Forskningsprojekt Patient and Public AI-assisted Interventions

Med bättre beskrivningar av patienters tillstånd och historik kan mer effektiva åtgärder föreslås. Vi undersöker hur AI-verktyg kan användas praktiskt inom sjukvården. Vi fokuserar på komplexa och multimodala data, med fall kopplade till covid-19, sepsis, cancer, samt läkemedelsbiverkningar.

Illutration av en läkare, provrör och en robot som assisterar vid en hjärtoperation.
Bild: Vectorjuice/Mostphotos.

Användningen av artificiell intelligens (AI) inom sjukvården kommer att innebära en revolution. Med hjälp av AI-verktyg kan vi analysera multimodala patientdata och identifiera mönster. Det kommer att öka precisionen och effektiviteten i de åtgärder som sätts in för att bota patienter.

Forskningen kan göra skillnad på såväl patientnivå som på samhällsnivå. Vi undersöker bland annat covid-19-pandemin och visar hur AI-modeller kan användas för att utforma restriktioner så att effekten blir maximal för folkhälsan, samtidigt som ekonomiska och sociala faktorer vägs in.

Det här är Maria Bampas avhandlingsprojekt. Huvudhandledare är Panagiotis Papapetrou, handledare är Ioanna Miliou och Jaakko Holmén.

Den fullständiga titeln på detta projekt är ”Patient and Public AI-assisted Interventions: The use of multimodal data in Machine Learning to improve healthcare”.

En längre beskrivning finns på projektets engelska webbsida.

Projektmedlemmar

Projektansvariga