Forskningsprojekt Plankton-fish interactions: an understudied link in Baltic Sea food webs and fisheries management

Små pelagiska fiskar har en central roll i marina livsmedelsbanor eftersom de kontrollerar produktionen av rovfisk och samtidigt foder på djurplankton och indirekt kontrollerar algblomningar.

Att förstå variationen i interaktioner mellan plankton och fiskfoder är nyckeln för att utveckla förvaltningsstrategier som främjar fiskeriproduktionen och förbättrar kontrollen av algblomningar. Detta kräver emellertid detaljerad kunskap om foderinteraktioner från primära producenter till övre trofiska nivåer. En aktuell begränsning är bristen på data om diet för små pelagiska fiskar, med hänsyn till hela rovspektrumet, vilket hindrar förutsägelser om förvaltningsstrategier. Här undersöka vi bytespreferensen för små pelagiska fiskar inklusive hela rovspektrumet med hjälp av nya molekylära verktyg som förstärker och sekvenserar låga nivåer av DNA i kombination med nätverksmodeller för att projicera trofisk koppling under förändrade klimat-, närings- och fiskeriscenarier. Dessa resultat är relevanta för att bättre förstå den tidsmässiga och rumsliga dynamiken i fiskfoder, tillväxt och rekrytering, vilket är viktigt för rådgivning om ekosystemhantering för hållbart fiske och förebyggande av algblomningar.

Projektmedlemmar

Projektansvariga