Forskningsprojekt PRIMETIME: Rhizosphere priming – Quantifying plant impacts on CO2 emissions from a warming Arctic

Arktisk uppvärmning ökar CO2-utsläpp från permafrost och CO2-upptag av växter. Växter kan dessutom öka jordens CO2-utsläpp nära rötterna, som kallas för rhizosphere priming effect. PRIMETIME studerar effekten av priming på den arktiska CO2-balansen.

Arktiska miljöer värms upp fyra gånger snabbare än det globala genomsnittet, vilket redan nu resulterar i utbredd upptining av permafrost som utsätter tidigare frusna organiska material för mikrobiell nedbrytning. Samtidigt uppvisar Arktis också ökande växttillväxt och vegetationsförskjutningar, inklusive utvidgningen norrut av träd och stora buskar. Dessa redan observerade förändringar förväntas fortsätta och intensifieras när temperaturen stiger, vilket resulterar i ökande CO2-upptag av växter och CO2-utsläpp från jord. Balansen mellan dessa två processer avgör den framtida arktiska växthusgasbalansen. Växter påverkar processer nära sina rötter genom olika mekanismer som totalt sett kan påskynda jordens nedbrytning till CO2. PRIMETIME syftar till att förstå hur olika tundraväxter påverkar jordprocesser, och att kvantifiera den totala påverkan av förväntade vegetationsförändringar på CO2-balansen i ett uppvärmande Arktis. Vi kombinerar arktiskt fältarbete, laboratorieexperiment i Stockholm och modellering för att uppnå detta mål.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Birgit Wild

Biträdande lektor