Forskningsprojekt Projekt Skrivstöttning
Projekt Skrivstöttning i fyra språkmiljöer syftar till att tillsammans med verksamma lärare utveckla skrivpedagogiken i språkligt varierande miljöer.
Projekt Skrivstöttning är ett samarbetsprojekt mellan Åbo Akademi i Finland och Stockholms universitet samt Umeå universitet i Sverige.
Projektet inledde sin verksamhet år 2019 och finansieras av Svenska Kulturfonden samt Svensk-Österbottniska samfundet. Projekt Skrivstöttning i fyra språkmiljöer syftar till att tillsammans med verksamma lärare utveckla skrivpedagogiken i språkligt varierande miljöer, särskilt med avseende på stöttande skrivstrategier för elever i åk 7-9 med svenska som första och andraspråk.
Projektet som inledde sin verksamhet år 2019 är en fortsättning på projektet Skrivkompetens som var verksamt under åren 2014-2018. På kort sikt bidrar projektet med ny kunskap om hur elever i åk 7-9 producerar skriven text och hur lärare kan arbeta med olika framgångsrika stödstrukturer i skrivande. På längre sikt sprids kunskap om skrivstöttande verksamhet i skrivprocessen.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ria Heilä-Ylikallio
Professor
![Photo: N/A, License: N/A Ria Heilä-Ylikallio](/polopoly_fs/1.593711.1643098092!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Siv Björklund
Professor
![Photo: N/A, License: N/A Siv Björklund](/polopoly_fs/1.585032.1637850932!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Medlemmar
Camilla Rosvall
Doktorand
![Photo: N/A, License: N/A Camilla Rosvall](/polopoly_fs/1.593709.1643097905!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Katarina Rejman
Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet F-3
![Katarina Rejman (Bild: Svenska barnboksinstitutet)](/polopoly_fs/1.572214.1631685702!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Ulrika Magnusson
Universitetslektor, Docent
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)