Forskningsprojekt Queer- och transfeminismer i samtida performance

Projektet tar upp frågan om hur queer- och transfeministiska teorier bidrar till vår förståelse av feministiska och intersektionella performancestudier idag och undersöker en samtida generation av performancekonstnärer för att vidga gränserna för intersektionella queer- och transfeministiska performancestudier i ett globalt perspektiv.

Forskningsfrågan för projektet lyder: Hur bidrar queer- och transfeministiska teorier vår förståelse av utvecklingen inom queer- och transfeministiska performancestudier idag, och hur ger dessa debatter upphov till nya sätt att teoretisera samtida performance? Projektet visar hur queer- och transfeministiska teorier på ett epokgörande sätt gynnar performancestudier med ett inkluderande, intersektionellt och transnationellt fokus.

Projektbeskrivning

The Palgrave Handbook of Queer and Trans Feminisms in Contemporary Performance
Detalj av omslaget till antologin The Palgrave Handbook of Queer and Trans Feminisms in Contemporary Performance.

Forskningsprojektet resulterade i antologin The Palgrave Handbook of Queer and Trans Feminisms in Contemporary Performance. Syftet med den är att ge en översikt över utvecklingen inom queer- och transfeministiska teorier samt deras betydelse för samtida performancestudier och scenkonstnärliga praktiker. Handboken presenterar nya insikter från ett trettiotal bidrag från hela världen.

Den primära målgruppen är studenter inom teater- och performancestudier samt inom genusvetenskap. Handbokens innehåll har en nära koppling mellan teori och praktik och den bidrar till en nyorientering av queer- och transfeministiska epistemologier inom performancestudier under det tjugoförsta århundradet.

Projektmedlemmar

Sandra D’Urso