Forskningsprojekt Rätten till bostad i det sociala skyddsnätet

Avhandlingsprojekt som syftar till att analysera det allmännas ansvar att förverkliga rätten till bostad för de som på inte egen hand kan ordna en bostad.

Bostadshus
AI-genererad bild av Tim Holappa

I avhandlingsprojektet med titeln "Rätten till bostad i det sociala skyddsnätet" studeras det allmännas rättsliga ansvar att förverkliga rätten till bostad för de som inte kan ordna en bostad själva. I projektet tas avstamp i konstitutionella och folkrättsliga perspektiv på bostaden som mänsklig rättighet och undersökningens fokus är hur rätten till bostad som mänsklig rättighet konkretiseras i den svenska rättsordningen. Idag saknas en social bostadssektor och en i lag reglerad utkrävbar rätt till bostad för enskilda. Istället har rätten till bostad varit tänkt att förverkligas genom en generell bostadspolitik. Vid sidan av den generella bostadspolitiken har dock staten och kommunerna ett rättsligt reglerat ansvar avseende rätten till bostad. Det handlar om ekonomiska stöd för boendekostnader, kommunernas bostadsförsörjningsansvar samt socialtjänstens yttersta ansvar för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Avsikten är att undersökningen ska bidra med ny kunskap om det allmännas rättsliga ansvar att förverkliga rätten till bostad för enskilda som inte kan ordna en bostad själva, inklusive kunskap om eventuella motsättningar eller andra brister i regleringen.

Handledare:
Pernilla Leviner, professor i offentlig rätt, Juridiska institutionen, Stockholms universitet
Anna-Sara Lind, professor i offentlig rätt, Juridiska institutionen, Uppsala universitet
Stefan Viklund, professor i socialt arbete, Institutionen för socialt arbete, Stockholms universitet

Projektmedlemmar

Projektansvariga