Forskningsprojekt Reglering av miljömässig hållbarhet: relevanta regelverk i designprocesser som rör sophantering

Vilka lagar och regler påverkar hur nya system för sophantering kan utformas? Temat utforskas i det här forskningsprojektet. Målet är att öka förståelsen för hur miljömässig hållbarhet, regelverk och digital innovation hänger ihop.

Glasklot i en skog, reflekteringar av träd, gräs och solsken
Foto: Kirill Cherezov/Mostphotos.

Insamling och hantering av sopor är en process som innefattar många olika aktörer. För att hantera de utmaningar som finns – inte minns miljömässiga – behövs innovativa lösningar.

I det här projektet studerar vi hur befintliga lagar och regler påverkar sophanteringen. Genom att ta hänsyn till regelverket redan på planeringsstadiet kan mer effektiva digitala lösningar utformas.

Vi undersöker också vilka problem som kommuner, innovatörer och andra intressenter möter kopplat till avfallshantering och miljöskydd. I projektet fokuserar vi specifikt på hushållsavfall.

En mer utförlig beskrivning finns på den engelska projektsidan

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Chiara Rossitto