Forskningsprojekt Religionskunskap för hållbar social utveckling

Forskningsprojektet fokuserar på att undersöka metoder och policyer för undervisning om religioner och religiös mångfald i svenska och sydafrikanska skolor. Syftet är att främja hållbar social utveckling.

Projektbeskrivning

Enligt FN:s globala mål 4, 10 och 17 ska medlemsländerna säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av hög kvalitet som främjar livslångt lärande för alla. Målen betonar vikten av att minska ojämlikheter inom och mellan länder, och att en hållbar social utveckling inte går att uppnå om någon del av världen utesluts. Målen handlar också om globalt partnerskap och samarbete, vilket kräver solidaritet, kapacitetsutveckling och mobilisering av resurser för att säkerställa att inget land eller någon grupp lämnas utanför i utvecklingen.

Forskningsprojektet tar sin utgångspunkt i FN:s mål som kortfattat beskrivs ovan.  I projektet fokuserar vi på att undersöka metoder och policyer för undervisning om religioner och religiös mångfald i svenska och sydafrikanska skolor. Syftet är att få en bättre förståelse för hur det ser ut, och att utveckla nya effektiva utbildningsmetoder som kan främja en hållbar och social utveckling genom religionsundervisning. Sydafrika och Sverige är två intressanta länder att jämföra, eftersom de har olika förutsättningar men strävar mot samma mål om likvärdig utbildning och hållbar utveckling. Denna jämförelse hoppas vi ska ge oss nya och lärorika perspektiv på undervisningen.

Centrala frågeställningar

Förutom att granska styrdokumenten är en viktig ambition med projektet att studera hur undervisningen faktiskt genomförs i praktiken. Religionsundervisningen ska enligt riktlinjerna vara "icke-konfessionell" i både Sydafrika och Sverige, men detta efterföljs inte alltid. Våra frågeställningar behöver därför även inkludera vilket stöd lärare behöver för att bredda sin kompetens i olika religiösa och icke-religiösa traditioner, så att de kan undervisa ”om” religion på ett tryggt och objektivt sätt.

Vi tittar bland annat närmare på:

• Hur uppfattar olika intressenter religionens roll i utbildningen – ser de den som en "mänsklig resurs" eller ett "hinder" för hållbar social utveckling?
  • Hur påverkar dessa uppfattningar deras tankar, handlingar, beteenden och inställningar till ett mångreligiöst och mångkulturellt samhälle?
  • Vilka aspekter av nationell identitet kan identifieras genom att jämföra två länder, och hur ser samspelet ut mellan religiös läskunnighet, religiös identitet och medborgarskap?
  • Hur stödjer eller motverkar utbildningspraxis den bild av medborgaren som skapas i politiska texter
  • Hur påverkar religiös läskunnighet religiös och nationell identitet?
  • Vilken roll spelar skolan i att bidra till värderingarna i de föränderliga samhällena i Sydafrika och Sverige?

Projektmedlemmar

Projektansvariga