Forskningsprojekt Riskhantering och finansiella nätverk inom skrädderi och sömnad i 1700-talets Stockholm

Projektet "Riskhantering och finansiella nätverk inom skrädderi och sömnad i 1700-talets Stockholm. Skräddare, hovskräddare, modister, klädmakare och sömmerskor som fordringsägare och gäldenärer i konkursärenden, 1765-1799" leds av professor Klas Nyberg, Institutionen för mediestudier.

Inledningen till en förteckning över tillgångar år 1752 för en yllefabrikör i konkurs

Syftet med undersökningen är att utifrån en institutionell ansats undersöka skråanslutna skräddares finansiella relationer med varandra och med med textilbranschens övriga företagare. Studien ska visa i vilken grad branschen organiserade näringsöverskridande allianser för hanterande av kriser i kreditnätverken i efterdyningarna av 1763 års europeiska handelskris.

Projektmedlemmar

Projektansvariga