Forskningsprojekt RiskSec2.0: Klimatförändringsanpassning från riskstyrning till säkerhet

Anpassning till klimatförändringar har blivit en av världens högsta prioriteringar och hanteras för närvarande av en rad lokala, nationella och internationella aktörer.

Detta projekt studerar dessa aktörer och deras miljöer noggrant för att förstå vilken typ av "logik" som används för att sträva efter klimatanpassning. Medan vissa implementeringsinsatser liknar "normal politik", återspeglar många andra "riskhantering" och ytterligare andra "värdepapperisering". Detta projekt reder ut de många sätt som anpassning till klimatförändringar äger rum, i olika nationella och internationella miljöer, och förklarar hur dessa processer formar resultat för effektivitet och demokrati.

Projektmedlemmar

Projektansvariga