Forskningsprojekt Säger bilden mer än tusen ord?
Närmare 60 procent av de bilder och illustrationer som finns i läromedel i samhällsorienterade ämnen bidrar med information som inte finns i texten. Därför är det viktigt att utveckla elevers kunskap och förståelse för visuell litteracitet.
Projektbeskrivning
Syftet med forskningsprojektet Bilden säger mer än tusen ord – Att lyfta fram visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen är att utveckla kunskap om hur elever förstår flödesscheman och plotdiagram, som är två vanligt förekommande visuella representationer i samhällskunskap. Inom ramen för projektet undersöker vi också hur undervisningen kan utformas för att skapa möjligheter för elever att utveckla sin visuella litteracitet i samhällskunskap.
Visuella representationer används ofta i samhällskunskapsundervisning för att illustrera och förtydliga komplexa strukturer och fenomen. Både lärares erfarenheter och tidigare forskning visar dock att elever ofta har svårt att tolka och förstå de visuella representationer som används i undervisningen. Detta innebär att elever riskerar att gå miste om stora, ofta centrala, delar av det som lärs ut. Detta gäller både i läromedel, i nyhetsflöden och i andra media. Detta kan i sin tur kan utgöra ett problem i relation till skolans och samhällskunskapsämnets medborgarbildande uppdrag.
Elevers förståelse och erfarenhet av visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen är ett outforskat område inom samhällskunskapsdidaktik. Därför är det angeläget att undersöka detta vidare. För samhällskunskapslärare, på flera olika skolstadier, kan den kunskap som utvecklas i projektet användas för att planera, genomföra och utvärdera sin undervisning.
Studien genomförs med hjälp av Learning study som undervisningsutvecklande forskningsansats, både i grundskolan och på gymnasiet. Forskare och lärare arbetar tillsammans i projektet för att utforma, pröva och utvärdera undervisning i iterativa cykler. För design och analys används fenomenografi, variationsteori och praktikteoretisk analys. Projektet genomförs inom ramen för Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS), en miljö för undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning som etablerats i samverkan mellan Stockholms universitet och en rad skolhuvudmän. Genom projektet prövas och utvecklas STLS som gemensam forskningsmiljö för huvudman och lärosäte, bland annat genom att göra det möjligt för lärarstuderande att skriva sitt självständiga arbete inom ramen för forskningsprojektet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ann-Sofie Jägerskog
Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik
![Ann-Sofie Jägerskog](/polopoly_fs/1.574021.1632335034!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Malin Tväråna
Forskare, Lektor
![Malin Tväråna](/polopoly_fs/1.564329.1625136919!/image/image.png_gen/derivatives/box_260/image.png)
Medlemmar
Jenny Rosengren
Lärare
![Jenny Rosengren. Foto: Privat. Jenny Rosengren](/polopoly_fs/1.628264.1664193389!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Marie Losciale
Lärare
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Mattias Björklund
Universitetslektor
![Mattias](/polopoly_fs/1.707202.1705502473!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Max Strandberg
Universitetslektor
![Max Strandberg lärare och fil. dr i didaktik](/polopoly_fs/1.373886.1519289563!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Patrik Gottfridsson
Lärare
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Per Sahlström
Lärare
![Per Sahlström. Foto: Privat. Per Sahlström](/polopoly_fs/1.628266.1664193479!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Robert Kenndal
Filosofie licentiat, lärare
![Robert Kenndal. Foto: Privat. Robert Kenndal](/polopoly_fs/1.624814.1662377809!/image/image.jpeg_gen/derivatives/box_260/image.jpeg)
Sabina Lantto
Lärare
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Sara Carlberg
Lärare
![Sara Carlberg. Foto: Privat. Sara Carlberg](/polopoly_fs/1.627135.1663657549!/image/image.png_gen/derivatives/box_260/image.png)
Therese Juthberg
Lärare
![Therese Juthberg Therese Juthberg](/polopoly_fs/1.628020.1663938335!/image/image.png_gen/derivatives/box_260/image.png)