Stockholms universitet

Forskningsprojekt Sallys hemlighet. Skrädderi och sömnad under konfektionens födelse.

Klas Nyberg bedriver projektet "Sallys hemlighet" som ingår i projektet Stadens ansikten som leds av docent Rebecka Lennartsson, Stockholms stadsmuseum. Forskningsämne: Modevetenskap Subämne: Industriellt mode, textil- och konfektion, migration. Ämne: Modevetenskap Subämne: industriellt mode, konfektion, migration.

Interiör från AB Gunnar Collijns konfektionsfabrik, Lilla Nygatan 12, 1920 Foto: Okänd
Interiör från AB Gunnar Collijns konfektionsfabrik, Lilla Nygatan 12, 1920 Foto: Okänd

Detta projekt behandlar uppkomsten av färdigsydda kläder i standardiserade storlekar i Sverige i ett internationellt perspektiv. Den har ett social- och ekonomisk-historiskt perspektiv som förnyas med en modevetenskaplig ansats. Den bygger på en nytolkning av industristatistik och folkbokföring, en kartläggning av annonsering i dagspress och en jämförelse av ett stort antal företag och enskilda samlingar av bevarade tygprover som jämförs med modet enligt dåtida modetidningar. Bokens teoretiska utgångspunkter är teoribildningen kring begreppet ”flexible specialization”.

Tillverkning av färdiga kläder hade sin bakgrund i textilindustrins industrialisering som inleddes i slutet av 1700-talet med spinningens mekanisering. Det textila fabrikssystemet för massproduktion av vävnader hade sitt genombrott omkring 1870. Från 1900-talets början kan man tala om en textil- och beklädnadsindustri. 1930-talet brukar betecknas som tiden för klädindustrins genombrott. Det skapade dynamiken i branschutvecklingen från slutet av 1800-talet.

Projektbeskrivning

Projektets huvudfrågor är:

  1. När uppstod konfektionen i Sverige och internationellt, hur ska branschen avgränsas och definieras och hur växte den fram under den tidiga fasen på 1800-talet?
  2. Vilka var drivkrafterna bakom beklädnadsindustrins etablering i olika länder på i slutet av 1800-talet och vilka var industrigrundarna?
  3. Varför industrialiserades beklädnadsindustrin under mellankrigstiden, 50−60 år senare än textilindustrin och hur skiljer sig utvecklingen i internationella jämförelser?
  4. Vilken roll spelade aktiv marknadsföring, reklam och föreställningar om mode under omvandlingens olika faser?

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Klas Nyberg

Professor

Institutionen för mediestudier