Forskningsprojekt Samhället och skolvägen
Barnens plats i det svenska väglandskapet under Folkskolans sista tid 1930-1972 och samhällets diskussioner därom.

Projektet är en fortsättning på “Skolvägens historiska geografi - barnens intåg i väglandskapet efter allmänna folkskolans införande år 1840–1930.” Vi strävar nu efter att fördjupa den historiska förståelsen av skolvägsfrågorna under den relativt outforskade perioden 1930–1972, som markerar slutet av folkskolans era.
Projektbeskrivning
Intresset för barns skolvägar i dagens landskap märks i såväl forskning som i media. Det finns en efterfrågan på kunskaper om barns skolvägar i historien, såväl om barnens faktiska mobilitet i landskapet som om den samhälleliga förståelsen och diskussionen kring detta. Vi har under flera år ägnat oss åt att förstärka förståelsen om barns närvaro i väglandskapet och barns skolvägar bakåt i tiden, med särskilt fokus på perioden 1840–1930. Vi strävar nu efter att fördjupa den historiska förståelsen av skolvägsfrågorna under den relativt outforskade perioden 1930–1972, som markerar slutet av folkskolans era. Under denna tid av välfärdssamhällets utveckling genomfördes flera stora statliga utredningar där frågor om skoletablering, centralisering samt möjligheterna och begränsningarna för alla barn att ta del av skolan utreddes och diskuterades flitigt. Vi kommer i projektet följa hur frågor om skolvägen formulerades och diskuterades bland involverade myndigheter liksom mer allmänt i samhället, som i dagstidningar. Den nuvarande perioden 1930–1972 innebär också en möjlighet att samla in ny empiri som kan hjälpa oss att komma längre i analysen av skolvägen som socialt rum.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Annika Strandin Pers
Forskare

Medlemmar
Annika Sofia Björklund
Forskare

Maja Lagerqvist
Universitetslektor docent
