Forskningsprojekt Ser jag vit ut?: Skapa gemenskap i säkra utrymmen online för rasifierade ungdomar

Syftet är att studera identitets- och gemenskapande bland ungdomar genom framställningar av och diskussioner kring teman som rasifiering, antirasism och separatism genom en netografi av sociala medier, och av samtal och diskussioner på för studien andra relevanta platser och forum.

Materialet består av textbaserade inlägg och kommentarsfält under dessa från ett flertal stafettkonton på bilddelningsmediet instagram som fokuserar på rasifiering som huvudsakligt ämne och från konton där rasifiering diskuteras under vissa gästpostares veckor.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Fanny Perez Aronsson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet
Fanny Perez Aronsson. Foto: Sören Andersson.

Publikationer

Mer om projektet

Doktorand: Fanny Perez Aronsson

Handledare: Rickard Jonsson