Forskningsprojekt Sivin - Samordnade interventionssystem mot våld i nära relationer

I forskningsprogrammet Sivin (Samordnade interventionssystem mot våld i nära relationer), undersöks hur de olika delarna av socialt arbete, från upptäckt och utredning till stöd och uppföljning, kan samordnas.

Hanna Linell vid Stockholms universitet är medverkande forskare i detta forskningsprogram som ägs av Ersta Sköndal Bräcke Högskola.

Projektets projektsida hos Ersta Sköndal Bräcke Högskola

Projektbeskrivning

Vi vill med utgångspunkt i barns utsatthet och rätt till delaktighet utforska förutsättningarna för och bidra till utvecklingen av ett barncentrerat, samordnat interventionssystem mot våld mot barn i nära relationer. Forskningsprogrammet är 6-årigt och finaniseras av Forte.

I fokus för vårt arbete ligger socialtjänstens insatser för upptäckt, utredning och bedömning, skydd och stöd för barn och deras omsorgspersoner. Vi samarbetar med lokala socialtjänster som Stockholm Stad och kommunerna på Södertörn, samt med Rädda Barnen och Allmänna Barnhuset. Vårt samarbete är tänkt att bygga strukturer och åstadkomma varaktig förändring i socialtjänstens ordinarie praktik.

Programmet är uppdelat i två perioder. I den första läggs grunden för det systematiska utvecklingsarbetet. I den andra skapas modeller för ett samordnat interventionssystem i en lokal kontext. I tretton olika delprojekt fokuserar vi på barn som brukare, organisering och samverkan, forskningsbaserade metoder samt kunskapsanvändning i den professionella vardagen.

Frågor om Sivin-Barn? Mejla sivinbarn@esh.se

Projektets projektsida hos Ersta Sköndal Bräcke Högskola