Forskningsprojekt Skamlösa sagostunder? Barnet och könade visioner av framtiden i konflikter kring Drag story time

Projektet undersöker diskussioner och konflikter om kulturfenomenet Drag Story Time i Sverige, där dragqueens läser sagor för barn. Fokus ligger på de skiftande och motstridiga idéer om barnet och barnets bästa som kommer till uttryck i debatten, och vilka uppfattningar om genusrelationer, framtiden och det goda samhället som dessa kopplas samman med.

Foto: Yuri / Pixabay

Fullständig projekttitel: Skamlösa sagostunder? Barnet och könade visioner av framtiden i konflikter kring Drag story time i Sverige

På senare tid har framställningar av normbrytande sexualitet och kön riktade till barn fått ökad uppmärksamhet. Medan förespråkare ser normkritiska initiativ inom barnkultur som ett sätt att främja acceptans, inkludering och mångfald, menar kritiker att sådana framställningar är skadliga genom att exponera barn för sexualiserade bilder och störa en ”normal” könsidentitetsutveckling. Med utgångspunkt i detta problemområde utforskar projektet Drag story time (DST), där dragqueens läser sagor för barn. Med ursprung i USA, där fenomenet varit föremål för kontroverser och konflikter, har evenemanget sedan 2017 blivit både spritt och populärt men även omstritt i Sverige. Syftet med projektet är att undersöka DST som en arena för motstridigt meningsskapande i förhållande till barn, kön och sexualitet i det specifikt svenska sammanhanget. Vi kombinerar olika metoder och material, såsom deltagande observationer på sagostunder, intervjuer med olika aktörer (föräldrar, bibliotekarier, barn, dragqueens, lokala politiker och tjänstemän) och textanalys (av barnböcker samt nyhets- och sociala medier). Med utgångspunkt i queera teorier om temporalitet och global sexualpolitik avser vi att analysera hur barnet framställs och figurerar i olika konkurrerande visioner om framtida genusordningar och det goda samhället.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Fanny Ambjörnsson

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)
Fanny Ambjörnsson. Foto: Eva Dalin.

Elin Bengtsson

Forskare

Emil Edenborg

Biträdande lektor

Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap (ERG)
Emil Edenborg. Foto: Henning Brüllhoff.