Stockholms universitet

Forskningsprojekt Skillnader i barnomsorgspolitiken i de nordiska välfärdsstaterna

Artikeln undersöker utvecklingen av offentligt finansierad barnomsorg och vårdnadsbidrag i Finland, Norge och Sverige från 1960-talet till idag.

Foto: freestocks-photos / Pixabay
Foto: freestocks-photos / Pixabay

Projektbeskrivning

De tre länderna uppvisar relativt olika utvecklingsbanor över tid. I alla tre länderna, men särskilt i Finland och Sverige trädde kvinnorna in på arbetsmarknaden innan offentlig barnomsorg var tillgänglig och barnomsorgen ordnades ofta privat. Dagmammor i den informella sektorn ersattes så småningom av familjedaghem i den formella sektorn, där dagmammorna var anställda av kommunen. Detta var mindre vanligt i Norge där kvinnor trädde in på arbetsmarknaden senare. Förskolan växte över tid, först i Sverige och något senare i Finland och Norge. Över tid har förskolor blivit den dominerande formen av barnomsorg, men förekomsten av vårdnadsbidrag skiljer de tre länderna åt, vilket påverkar vid vilken ålder barnen börjar i förskolan. Finland är idag det land där vårdnadsbidrag är vanligt och barnen börjar förskolan senare. Kapitlet beskriver också kostnaden och de subventionerade föräldraavgifterna i barnomsorgen, när olika föräldragrupper fick tillgång till offentligt finansierad barnomsorg och kvalitetsindikatorer i de tre länderna. Slutsatsen är att motivet att underlätta kvinnors förvärvsarbete har ersatts med barnens behov och dagmammor i den informella sektorn har ersatts med utbildade förskolelärare.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anita Nyberg

Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap
Anita Nyberg

Medlemmar

Ann-Zofie Duvander

Professor i demografi

Sociologiska institutionen
Ann-Zofie Duvander. Foto: Leila Zoubir/Stockholms universitet

Publikationer

A Life-Course Perspective, Oxford University Press.

Artikel i The Oxford Handbook of Family Policy (Forthcoming).