Forskningsprojekt Skolors organisatoriska egenskaper och ungdomars alkoholanvändning

Skolan är ett sammanhang av central betydelse i ungdomars liv, och dessutom en miljö som kan bidra till att forma beteenden. Syftet med detta projekt är att undersöka hur skolors egenskaper hänger samman med elevers alkoholkonsumtion

Projektbeskrivning

Ungdomsåren är en känslig period som kännetecknas av stora förändringar. Alkoholvanor som anammas under denna tid i livet har visats ha både omedelbara och långsiktiga konsekvenser för individens utveckling. Kunskap om riskfaktorer för ungdomars alkoholkonsumtion och hur sådana riskfaktorer kan motverkas är således betydelsefull. Tidigare forskning om ungdomars alkoholkonsumtion har i hög grad fokuserat på risk- och skyddsfaktorer hos individen och inom familjen.

Ungdomars beteenden påverkas dock även av andra sociala kontexter. Skolan är ett sammanhang av central betydelse i ungdomars liv, och dessutom en miljö som kan bidra till att forma beteenden. Med utgångspunkt i forskningen om s.k. ”framgångsrika skolor” (”effective schools”) är syftet med detta projekt att undersöka i vilken utsträckning som lärarskattade egenskaper hos skolor hänger samman med ungdomars alkoholkonsumtion. Mer specifikt fokuserar vi på skolors kompensatoriska roll. Kunskap om hur skolors egenskaper hänger samman med elevers alkoholkonsumtion är inte bara betydelsefull ur ett teoretiskt och analytiskt perspektiv, utan kan även utgöra underlag för preventivt arbete.

Projektmedlemmar

Projektansvariga