Stockholms universitet

Forskningsprojekt Skolprestationer - faktorer förknippade med studieresultat i grundskolans senare år

Mitt forskningsprojekt som doktorand handlar om att beskriva och analysera skolresultat i grundskolans senare år, främst årskurs 9, mellan 2010-2020. Ett mål med projektet är att hitta faktorer som kan förklara skolresultaten.

Elever i klassrum som skriver-
FOTO: GABBY BALDROCCO

Med skolresultat åsyftas i denna kontext betyg, nationella prov- och PISA-resultat. De datakällor jag använder i projektet är aggregerade skol- och kommundata från Skolverkets databas, individdata från UGU-databasen (utvärdering genom uppföljning), samt individdata från PISA. De faktorer jag har undersökt socioekonomisk status (SES), migrationsbakgrund, kognitiva förmågor, icke-kognitiva förmågor, lärarkompetens, samt geografisk position. Några av delstudierna lägger mer vikt vid vissa faktorer, men SES finns med i alla. Forskningsfrågorna gäller hur dessa faktorer kan förklara skolresultaten under det senaste decenniet.

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Björn Boman

Forskare

Statsvetenskapliga institutionen
Björn

Medlemmar

Stefan Ekekrantz, huvudhandledare

Institutionen för pedagogik och didaktik

Publikationer

Nyheter