Forskningsprojekt Social och känslomässig kompetens och familjens välmående när barn blir tonåringar
Forskargruppen i tillämpad utvecklingsvetenskap arbetar för att gå framåt med kunskapsläget kring barns och ungas styrkor, och arbetar även för att ge stöd till familjer med barn i ungdomsålder.
![Sju glada ungdomar.](/polopoly_fs/1.624055.1661937948!/image/image.png_gen/derivatives/widescreen_690/image.png)
Social och känslomässig kompetens och positiv utveckling hos unga
Under flera års tid har vi strävat mot att förstå och stödja barns och ungas positiva utveckling, samt stödja familjer med barn i ungdomsålder. En stor del av vårt arbete inom området positiv utveckling utgörs av ett fokus på sociala och känslomässiga färdigheter. Sociala och känslomässiga färdigheter omfattar tankar, känslor och beteenden i förhållande till omvärlden och är betydelsefulla genom hela livet. Vissa färdigheter handlar till exempel om att lära sig tolka och förstå känslor och sociala situationer, men det kan också handla om att stärka individers förmåga att själva styra sina ansträngningar i skolan och hemmet.
Mer information om sociala och känslomässiga färdigheter finns på CASEL’s hemsida.
Vårt intresse för sociala och känslomässiga färdigheter har sin grund i en styrkebaserad syn på ungas utveckling, och en strävan mot att understödja viktiga resurser som kan främja en positiv utveckling hos barn och unga.
Projektbeskrivning
PATHS-projektet i Sverige
![Tre glada ungdomar.](/polopoly_fs/1.624058!/image/image.png_gen/derivatives/box_690/image.png)
För några år sedan undersökte vi på ett kulturanpassat sätt effekterna av ett USA-baserat interventionsprogram som främjar sociala och känslomässiga färdigheter hos barn i förskoleåldern. Denna insats kallas Preschool PATHS® (Promoting Alternative Thinking Strategies, vilket kan översättas till ”Främjande av alternativa tankestrategier”). Studien inkluderade mer än 200 svenska fyra- och femåringar. Den genomfördes i samarbete med svenska kommuner och förskolor, samt med en grupp forskare knutna till institutioner för specialpedagogik, psykologi och socialt arbete på olika svenska universitet, och med stöd från internationella medverkanden.
Finansieringen av studien kom från ett kombinerat forskningsbeviljande från FORTE, FORMAS, Vetenskapsrådet och VINNOVA avseende barns och ungas psykiska hälsa, samt från Stiftelsen Clas Groschinskys Minnesfond och Centrum för kompetensutveckling inom vård och omsorg.
Du hittar mer information om projektets forskningsresultat kring barns sociala och känslomässiga färdigheter samt effekterna av PATHS i en serie av studier som vi har publicerat. Vi fortsätter att undersöka dessa ämnen och lägger upp nya forskningsresultat under avdelningen Publikationer på denna sida när våra resultat publiceras.
Aktuella vetenskapliga studier
Sociala och känslomässiga kompetens och familjens välmående när barn blir tonåringar
I nuläget bedriver vi nya studier som dokumenterar ungas utveckling. Vi undersöker hur sociala och känslomässiga färdigheter samt välbefinnande förändras under utvecklingsrelaterade och sociala övergångsperioder, mellan barndom och tidig ungdom. Detta arbete är delvis en fortsättning på den ursprungliga PATHS-studien. Våra nuvarande forskningsprojekt utforskar även effekterna av en ny insats, Föräldrawebben*, vars syfte är att stödja föräldrar till unga.
Dessa projekt är finansierade av FORTE, Stockholms universitet och Region Stockholm.
* Föräldrawebben är skapad och utvecklad av forskare vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. De forskare som varit med i utvecklandet av Föräldrawebben är Kajsa Lönn-Rhodin, Martin Forster, and Pia Enebrink. Ett forskningssamarbete med Pia Enebrink möjliggör en effektivitetsprövning av den universella utgåvan av Föräldrawebben.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Laura Ferrer Wreder
Universitetslektor, docent, studierektor
![Picture Laura Ferrer-Wreder](/polopoly_fs/1.644167.1674569189!/image/image.png_gen/derivatives/box_260/image.png)
Medlemmar
Sabina Cehajic-Clancy
Forskare, docent
![Sabina Čehajić-Clancy](/polopoly_fs/1.479731.1579260019!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Pia Enebrink
Docent, leg. psykolog och psykoterapeut
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Lilianne Eninger
Universitetslektor, biträdande prefekt, studierektor, docent
![Lilianne Eninger](/polopoly_fs/1.692432.1700581282!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Hanna Ginner Hau
Ställföreträdande prefekt, docent
![Hanna Ginner Hau](/polopoly_fs/1.451031.1567428051!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Sabina Kapetanovic
Gästforskare
![Sabina Kapetanovic](/polopoly_fs/1.578239.1634281638!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Lene Lindberg
Docent, leg. psykolog
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Åsa Norman
Senior forskningsspecialist
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Tina M. Olsson
Docent, universitetslektor
![](/webb2021/img/fallback_image_profile.png)
Mina Sedem
Universitetslektor, studierektor
![Mina Sedem](/polopoly_fs/1.451050.1567430042!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Johanna Stålnacke
Adjungerad lärare
![Johanna Stålnacke](/polopoly_fs/1.622950.1661255065!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Nardos Tesfay
Gästforskare, projektkoordinator
![Nardos Tesfay](/polopoly_fs/1.623533.1661701442!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Mara Westling Allodi
Professor
![Foto: Rickard Kilström, Stockholms Universitet mwa2](/polopoly_fs/1.640513.1672829856!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Ingela Clausén Gull
Doktorand
![Ingela Clausén Gull Foto: Psykologiska institutionen/HD](/polopoly_fs/1.414301.1542985179!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Anna Strid
Projektkoordinator
![Anna Strid](/polopoly_fs/1.687263.1698837100!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_260/image.jpg)
Publikationer
Bokkapitel (2020)
Ferrer-Wreder, L., Eninger, L., Hau, H. G., Olsson, T. M., Sedem, M., Thomas, S., & Westling, M. A. (2020). Childcare, culture, and child development: A Swedish perspective. In L. A. Jensen (Ed.), The oxford handbook of moral development: An interdisciplinary perspective (pp. 516-533). New York, NY: Oxford University Press.