Forskningsprojekt Social och politisk ekonomi: teori och empiri

Tillsammans med ett stort antal medarbetare från Sverige, Europa och USA planerar jag att bedriva forskning inom två olika program.

en jordglob
Foto: Unsplash

Den allmänna frågan i det första programmet är hur individuella och sociala drivkrafter tillsammans bestämmer beslut av individer eller hushåll, en fråga som ofta faller mellan stolarna i nationalekonomisk och sociologisk forskning. Besluten kan ligga inom den ekonomiska, politiska eller sociala sfären av samhället.

En första uppsättning specifika tillämpningar i detta program gäller bland annat (1) beslut om giftermål mellan medlemmar av olika etniska grupper i Kina och vilken etnisk identitet barnen ges i sådana blandade äktenskap, (2) beslut om skattesmitning i Storbritannien respektive Sverige, (3) beslut om politiska donationer i USA, och (4) beslut om tidsintervall mellan barn och antal barn i Sverige.

I samtliga fall kommer frågorna att studeras med hjälp av samma teoretiska ramverk och stora databaser som fångar upp miljontals individuella beslut. Det andra forskningsprogrammet skall studera ett antal frågor inom politisk ekonomi – ett gränsområde mellan nationalekonomi och statsvetenskap. Den minsta gemensamma nämnaren för de olika projekten är en ny databas med detaljerad information om samtliga politiker i samtliga kommuner och samtliga partier under de senaste 30 åren, som vid behov kan länkas till (avidentifierad) information om andra medborgare via ett antal befolkningsregister.

De första frågorna i programmet gäller: (1) personvalets betydelse för utnämningen av lokala partiledare och i förlängningen för kommunernas politik, (2) hur lokala partiledare styr vilka kandidater som står på partiets vallista och hur kvotering av kvinnliga politiker påverkar kompetensen hos partiets representanter, (3) konsekvenserna av släktskapsband mellan lokala politiker (politiska dynastier) och huruvida en persons inkomster påverkas positivt av att ha en släkting på en ledande politisk position, och (4) sambanden mellan lokalpolitiker, tjänstemän och lokala företag och hur dessa påverkar effektiviteten i den kommunala verksamheten.

Projektmedlemmar

Projektansvariga