Forskningsprojekt Sociala kontakter och integration: Överbryggande, sammanbindande kontakter (Frankrike och Sverige)

Den ökande andelen utlandsfödda i flera europeiska länder har lett till diskussioner om integration. Invandrares sociala kontakter med varandra har ofta uppfattats som gynnsamma genom att förmedla information om arbeten och bostäder.

Nya studier nyanserar dock kopplingen mellan kontakter och integration. Överbryggande kontakter, mellan invandrare och infödda, kan underlätta inträde på arbetsmarknaden. De möjliggör även förmånliga relationer och fortsatt integration, men om det uppstår konkurrens mellan grupper kan detta leda till segregation. Sammanbindande kontakter, inom gruppen, kan å andra sidan erbjuda viktigt socialt stöd. Integration formas således av interaktion inom och mellan grupper och betydelsen av överbryggande och sammanbindande kontakter beror delvis på kontexten.

Läs mer om projektet på den engelska sidan.

Projektbeskrivning

Projektet analyserar vilken betydelse kontakter har för integration i två länder med kontrasterande migrationshistoria. Invandring till Frankrike har dominerats av migranter från tidigare kolonier som Algeriet och Marocko. En stor del av invandringen till Sverige har istället bestått av flyktingar och anhöriginvandrare. Projektet använder den franska enkätundersökningen TeO och svenska registerdata för att belysa invandrares överbryggande och sammanbindande kontakter i Frankrike och Sverige.

Projektet kommer undersöka hur kontakter formar integration med fokus på övergången från skola till arbete och UVAS (unga vuxna som varken arbetar eller studerar) bland andra generationens invandrare. Invandrare upplever ett antal utmaningar kopplade till själva migrationen. Utfall i andra generationen anses därför ofta som avgörande för integration. Eftersom mäns och kvinnors arbetsmarknadsanknytning ser olika ut bland infödda och invandrare samt i de två länderna, har projektet genomgående ett genusperspektiv. Projektets komparativa ansats, i kombination med högkvalitativa datamaterial, gör att resultaten är av stort intresse för vetenskapssamhället samt för lokal, nationell och internationell integrationspolitik.

Projektmedlemmar

Projektansvariga