Forskningsprojekt Socialt klimat och viktimisering vid institutioner för barn och unga

En studie av placerade ungdomars erfarenheter

I projektet undersöks socialt klimat och förekomst av våld på HVB och SiS-institutioner utifrån barns och ungdomars perspektiv. Institutionsvård för barn och ungdomar syftar till att förbättra deras livsförhållanden. Samtidigt har flera källor publicerat oroande uppgifter om missförhållanden inom vården, och det saknas systematiska svenska studier i större format som fokuserar på de ungas uppfattningar om sin tillvaro. Den kunskap som projektet genererar ger ny och bred kunskap om institutionsvårdens inre dynamiker, sett utifrån ungdomars perspektiv.

Dörr. Foto: Jon Tyson /Unsplash

Projektbeskrivning

Under ett givet år får runt 7000 barn och ungdomar vård vid någon av Sveriges behandlingsinstitutioner för barn och ungdomar. Syftet med en placering är att tillse att den unga får en trygg miljö att vistas i samt att bidra till positiv utveckling. Internationellt finns ett växande forskningsstöd för att det upplevda sociala klimatet är centralt för kvaliteten på vården. I Sverige saknas studier om det sociala klimatet på institutioner för barn och ungdomar, samtidigt diskuteras återkommande olika typer av missförhållanden och våld.

I denna studie anknyter vi till den internationella forskningen som kartlägger det sociala klimatet på institutioner utifrån barns och ungdomars perspektiv. Syftet med projektet är att beskriva och analysera institutionsplacerade ungdomars upplevelser av socialt klimat och viktimisering (fysiskt, psykiskt, sexuellt och verbalt våld) under vårdtiden, samt att undersöka eventuella samband mellan dessa upplevelser och faktorer i institutionernas organisering och individuella egenskaper hos ungdomarna. Följande frågeställningar kommer vara ledande för projektet:

• Hur beskriver ungdomarna institutionens gruppatmosfär och det stöd de får från personal och andra ungdomar på institutionen?
  • I vilken mån beskriver ungdomarna att de har möjligheter till delaktighet och personlig utveckling i vården?
  • Vilka erfarenheter har ungdomarna av utsatthet för olika typer av våld från andra barn och personal i institutionsmiljön?
  • Finns det samband mellan institutionernas organisering (t.ex. öppen/sluten institution) och/eller individuella egenskaper (t.ex. kön) hos ungdomarna och erfarenheter av socialt klimat och viktimisering?

Den kunskap som forskningsprojektet genererar är mycket angelägen med tanke på att samhället omhändertar och placerar barn och ungdomar i en kontext som avser att vara vårdande, samtidigt som vi inte vet i vilken utsträckning insatserna klarar av att garantera en gynnsam miljö.

Projektmedlemmar

Projektansvariga