Forskningsprojekt Socialt och emotionellt lärande i lärarutbildningen

Förutom att lära ut kunskaper är skolan även en viktig plats för elever att utveckla sociala kompetenser. I detta projekt undersöker vi närmare hur lärarutbildningen vid Stockholms universitet förbereder lärarstuderande för detta.

Lärare och elev samtalar
Foto: Jens Olof Lasthein

Självmedvetenhet, självreglering, social medvetenhet, relationsförmåga och ansvarsfullt beslutsfattande är viktiga komptenser för en människa. Det hävdas att utvecklingen av de socio-, emotionella- och kognitiva färdigheter som dessa kompetenser mer eller mindre kräver är en läroprocess, att dessa färdigheter faktiskt kan läras ut, modelleras, övas och  tillämpas, och att en av de primära platserna där detta lärande sker är i skolor.

Denna forskning syftar då till att undersöka om lärarutbildningen vid Stockholms universitet erbjuder de kurser samt ger studenterna den kunskap, information och erfarenhet för att förbereda lärarstudenterna att ta itu med och hantera frågor relaterade till socialt och emotionellt lärande i praktiken.

Projektmedlemmar

Projektansvariga