Stockholms universitet

Forskningsprojekt Socialt skrivande på mellanstadiet

Många elever uppfattar skrivundervisningen i svenska som meningslös och tråkig. I det här projektet undersöker vi hur skrivuppgifter kan utformas för att leda till större kreativitet och engagemang.

Projektbeskrivning

Forskningsprojektet Socialt skrivande på mellanstadiet, handlar om att utveckla en skrivundervisning som elever uppfattar som meningsfull, och där skrivande innebär meningsfull kommunikation.

Forskning om skrivundervisning på mellanstadiet är eftersatt. Elever uppfattar ofta skrivundervisningen i svenska som meningslös och tråkig. I läromedel i svenskämnet ingår skrivuppgifter som snarare går ut på att härma texter och följa strikta regler, än att sättas i ett sammanhang och riktas till en målgrupp. Med skrivuppgifter som sätts in i ett socialt sammanhang och på så sätt riktas till en mottagare, får skrivandet ett kommunikativt syfte. Det är inte i förväg bestämt vad och hur man ska skriva. När elever får större frihet och möjligheter till handlingsutrymme, ökar chanserna till kreativitet och engagemang.

Förhoppningen är att projektet ska leda till nya kunskaper och idéer som hjälper lärare att forma en meningsfull skrivundervisning som utvecklar elevernas skrivförmågor. Skrivandet är centralt för lärande i alla skolämnen – och i förlängningen för att göra sig hörd och kunna delta på olika samhällsarenor.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ewa Jacquet

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Ewa Jacquet

Ulrika Németh

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Ulrika Nemeth

Medlemmar

Ewa Jacquet

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Ewa Jacquet

Ulrika Németh

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Ulrika Nemeth

Katarina Lindström

Kunskapsskolan, Tumba
Katarina Lindström

Maria Filén

Kunskapsskolan, Tumba
Maria Filén