Forskningsprojekt Socioemotionella faktorer i barnriktat tal och deras roll för barns språkinlärning (PALL)

Vad hjälper små barn att hitta ord? PALL-projektet undersöker tre olika icke-språkliga faktorer och vilken roll de spelar i spädbarns språkinlärning.

Har du fått inbjudan att delta i studien PALM? Anmäl dig här!

Språkinlärning sker i samspel. Spädbarn och föräldrar kommunicerar med varandra med hjälp av språkliga och icke-språkliga ledtrådar. PALL-projektet undersöker tre icke-språkliga faktorer och vilken roll de spelar i spädbarns språk¬inlärning.

De socioemotionella faktorer som undersöks inom projektet är:

• känsla i föräldrars barnriktade tal
  • bekanthet med förälderns röst
  • samspel ansikte mot ansikte.

Läs mer om projektet nedan!

PALL bild
Gabby Baldrocco/Mostphotos

Projektbeskrivning

Talsegmentering kallas den process som innebär att vi identifierar ord i ett yttrande, att vi ”klipper ut” ordet ur yttrandet som helhet och sparar det i minnet. För att kunna undersöka talsegmentering hos spädbarn kommer forskarna inom projektet att mäta barnets elektriska hjärnresponser, den så kallade ordigenkänningseffekten, med hjälp av EEG. Ordigenkänningseffekten har en typisk skepnad hos spädbarn från sex månaders ålder och är kopplad till språkinlärningen då den står i samband med barnets ordförrådsutveckling.

Forskarna hoppas genom projektet kunna ge en sammanhängande bild av hur spädbarn under sitt första levnadsår

• lyckas segmentera ord ur talflödet
  • hur mycket deras talsegmenteringsförmåga påverkas av ovan nämnda socioemotionella faktorer.

Resultaten förväntas kunna bidra med ny kunskap om vikten av socioemotionella faktorer när spädbarn lär sig språk.

Projektmedlemmar

Forskare

DP_new_ht22

Mer om projektet

Projektet finansieras av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond (MAW 2020.0049).