Forskningsprojekt Spel om pengar i arbetslivet – hur kultur, policys och negativa effekter samverkar

Att ett överdrivet spelande om pengar kan ge allvarliga konsekvenser för spelaren är väl känt, men något vi vet för lite om är hur arbetsplatser kan inverka på spelvanor.

Tåspetsar på mark som vittrar sönder. Foto: Jachan Devol från Unsplash
Foto: Jachan Devol från Unsplash

Precis som med alkoholvanor så kan spelvanor påverkas av arbetstagarens yrke samt arbetsplatsens egenskaper, kultur, och policyer. För att föra forskningen om spel om pengar framåt krävs därmed ett helhetsgrepp som inkluderar hela arbetslivets bredd.

I detta projekt vill vi undersöka hur arbetsplatsers och arbetstagares egenskaper påverkar spelberoende, effekten av policyer, samt förekomsten av spel om pengar på arbetsplatsen. Ett annat syfte är att kartlägga hur olika spelformer kan medföra negativa effekter på arbetsplatsen.

För att besvara dessa frågeställningar kommer vi att samla in data från arbetsplatser och arbetstagare, samt intervjua personer som spelar på arbetstid. Resultaten kommer att användas av flera intressenter: arbetsgivare kan rikta rätt insatser till sin organisation, forskare kan utveckla och utvärdera evidensbaserade arbetsplatsinterventioner, och fackliga representanter får mer kunskap kring hur de kan företräda sina medlemmar i respektive bransch.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Jonas Rafi

Forskare