Forskningsprojekt Stöd till extremt prematurfödda barn - En tidig föräldrabaserad intervention

SPIBI är en samspelsbaserad intervention som studeras i en randomiserad kontrollerad studie. 130 extremt tidigt födda barn och deras familjer har rekryterats, en grupp med hög risk för psykisk ohälsa.

Spädbarn

Syftet med interventionen är att stödja föräldrarnas psykiska hälsa, samspelet spädbarn -föräldrar, samt barnets kognitiva och motoriska utveckling.

Projektbeskrivning

Denna studie har utvecklat en intervention, SPIBI, som testas i en randomiserad studie med rekrytering från fyra sjukhus med neonatalavdelningar i Stockholm. Interventionsgruppen (IG) får tio besök (ett på sjukhus och nio hembesök) och två telefonsamtal från en specialutbildad behandlare.

Fokus för interventionen är ett styrkebaserat stöd för samspelet mellan föräldrar och barn, som gör föräldrarna mer lyhörda för spädbarnets signaler, hjälper föräldern att ge ett optimalt utvecklingsstöd för barnet och förstärker barnets självreglerande färdigheter. Förutom ordinarie klinisk uppföljningen erbjuds SPIBI-deltagare uppföljningar vid 3 månader, 12 månader, 36 månaders korrigerad ålder. Strategier som används i interventionen anpassas till barnets utveckling: stöd till föräldrarnas observationer och förståelse av barnets beteende och behov; information om olika sätt att svara på barnens signaler (uppmuntra, co-reglera, ge tröst); stöd till lyhört samspel mellan barn och förälder; stöd till lekaktiviteter och utforskande beteende; positiv feedback som baseras på styrkor; information om andra stödfunktioner vid behov.

Syftet med SPIBI är att främja utvecklingen hos extremt tidigt födda barn under deras avgörande första levnadsår. genom att stärka kvaliteten på föräldra-barnsamspelet och genom föräldrastöd. Denna studie syftar till att undersöka effekterna av SPIBI på de tre övergripande domänerna: interaktion mellan förälder och barn, barns motoriska, kognitiva och socio-emotionella utveckling och föräldrarnas psykiska hälsa.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Mara Westling Allodi

Specialpedagogiska institutionen
mwa2

Ulrika Ådén

Erika Baraldi

Doktorand

Specialpedagogiska institutionen
Erika Baraldi foto Rickard Kilström

Ann-Charlotte Smedler

Professor emerita

Psykologiska institutionen
Ann-Charlotte Smedler, porträtt. Foto: Niklas Björling.

Kristina Löwing

Maria Örtqvist