Forskningsprojekt STEAM-undervisning i förskolan

En möjlighet att överskrida könsnormer med koppling till estetiska uttrycksformer, naturvetenskap, teknik och matematik?

Projektet handlar om STEAM-undervisning och genus i förskolan. STEAM står för att STEM-ämnena, science, technology, engineering, mathematics – det vill säga naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, kombineras med ‘Arts’, det vill säga dans, drama, musik och bild. Ett vanligt argument för STEAM-undervisning är att den kan fostra ämnesöverskridande, innovativt tänkande som behövs för att lösa samhällets problem. Projektet tar avstamp i idén att STEAM kan öppna upp för att undervisa på nya sätt i förskolan, bortom könsnormer kopplade till STEM- och Arts-ämnena. Forskning har nämligen visat att könsnormer påverkar elevers och studenters möjligheter att delta i undervisning och välja karriärer inom såväl STEM som Arts. Med detta projekt vill vi undersöka om och hur könsnormer kopplade till STEM och Arts kan överskridas redan på förskolenivå. Projektet genomförs i nära samarbete med förskollärare. Forskarna och förskollärare utforskar STEAM-undervisning på lärarnas förskoleavdelningar med barn i åldern 3-5.

Projektbeskrivning

Praktiknära projekt i samarbete med förskolan

Projektet genomförs i nära samarbete med förskollärare med barn i åldern 3-5. Forskarna och förskollärarna utforskar tillsammans om och hur transdisciplinär STEAM-undervisning kan öppna upp för att undervisa på nya sätt i förskolan, bortom könsnormer kopplade till STEM- och Arts-ämnena. STEAM är idag på frammarsch inom forskning och policy i många delar av världen. Hittills involverar dock litteraturen främst utbildning för äldre elever och endast ett fåtal exempel handlar om utbildning för barn i förskoleålder. Detsamma gäller forskning om genus. Än så länge är antalet studier som rör genus i relation till barns lärande inom specifika ämnesområden relativt sätt få i jämförelse med antalet studier om skola och högre utbildning. Däremot finns gott om resultat som visar på att könsnormer har inverkan på förskolebarns lek och vardagliga liv i förskolan.

Projektet genomförs i två team, där varje team består av två forskare och 4-6 förskollärare från två olika förskoleavdelningar. Forskare och förskollärare planerar, analyserar och utvärderar STEAM-undervisningen tillsammans. Forskarna ansvarar för empirikonstruktionen, bestående av video och fältanteckningar, medan förskollärarna ansvarar för genomförandet av själva undervisningen samt att dokumentera denna tillsammans med barnen. STEAM-undervisningen tar utgångspunkt i barnens frågor, idéer och utforskande i vardagen.

Projektet utgår från att barns utforskande av platser och material är avgörande för lärande inom både STEM och Arts. Därför använder projektet ett så kallat sociomateriellt perspektiv. Utifrån detta perspektiv anses både genus och barns lärande bli till i sociala relationer såväl som i kroppsliga samspel med platser, material och STEAM-fenomen (tex ljud och optiska fenomen) i förskolan.
Frågeställningar vi avser besvara är:
1.    Hur kan lärande och undervisning bli till och göras genom kroppsligt samspel med olika material, begrepp och fenomen inom ramen för transdisciplinär STEAM-undervisning?
2.    Hur/på vilka sätt kan ”STEAM-lärande” och STEAM-undervisning överskrida könsnormer kopplade till Arts och STEM?

Genom projektet avser vi:
• skapa kunskap om barns förkroppsligade/icke-verbala sätt att engagera sig i STEAM
• skapa kunskap om undervisning och lärande som överskrider könsnormer kopplade till Arts och STEM redan på förskolenivå
• öppna upp för nya sätt att undervisa i naturvetenskap, teknik, matematik och de estetiska ämnena

Projektorganisation
Projektorganisationen består av följande forskare:
Anna Günther-Hanssen, projektledare för projektet. Fil. Dr. i didaktik och universitetslektor vid BUV
Sofie Areljung, Docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet
Anna Lindqvist, universitetslektor vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet
Lena O Magnusson, universitetslektor i Bildpedagogik, högskolan i Gävle.

Genom projektgruppens sammansättning täcks projektets olika fokusområden (genus och STEAM) in; naturvetenskap i förskolan (Areljung, Günther-Hanssen), dans i förskolan (Lindqvist), bildskapande i förskolan (Magnusson), samt genusperspektiv (Günther-Hanssen, Lindqvist) och sociomateriella perspektiv (Areljung, Günther-Hanssen, Magnusson). Alla forskare inom projekt har gedigna erfarenheter av praktikbaserad forskning och/eller fältarbete i förskolan. Dessutom stöds projektet av ett Nordiskt Advisory board vars kompetens täcker alla STEAM-ämnen (se Projektmedlemmar, samt Advisory board nedan). Vi räknar med att denna kombination av kompetens ger plats för ny, transdisciplinär kunskap av hög relevans för både praktik och forskning.

Advisory board
Naturvetenskap, teknik/ingenjörsvetenskap: Prof. Magnus Hultén, Linköpings universitet
Bild: Prof. Tarja Karlsson Häikiö, Göteborgs universitet
Dans: Prof. Tone Pernille Østern, Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet
Naturvetenskap, musik: Prof. Edvin Østergaard, Norges biovetenskapliga universitet
Matematik: Dr Hendrik van Steenbrugge, Stockholms universitet
Förutom expertis inom utbildning i sina respektive ämnen, bidrar medlemmarna med expertis inom förskola, sociomateriella perspektiv, genus och praktiknära forskning.

Projektmedlemmar