Forskningsprojekt Supersymmetriska partnerpartiklar till toppkvarken vid LHC

En supersymmetrisk utvidning av standardmodellen kan bl.a. lösa Higgsmassans finjusteringsproblem och förklara den mörka materian. I detta projekt söker vi efter den supersymmetriska partnern till toppkvarken med data från ATLAS-experimentet på CERN.

Supersymmetriska partnerpartiklar till toppkvarken vid LHC

Projektets huvudsyfte är att söka efter nya partiklar som kan lösa Higgs finjusteringsproblem. I partikelfysikens standardmodell ger toppkvarken upphov till en stor kvantkorrigering av Higgsbosonmassan, som måste balanseras av en finjusterad fri parameter för att man ska få fram den uppmätta Higgsbosonmassan. Korrigeringen från toppark kan kontrolleras genom att införa en supersymmetrisk top-quark partner (stop) med en massa under cirka 1,5 TeV, dvs. inom räckhåll för Large Hadron Collider (LHC) vid CERN. Eftersom en supersymmetrisk utvidgning av den nuvarande teorin också kan ge en kandidat för mörk materia och möjliggöra en förening av de elektrosvaga och starka naturkrafterna, skulle upptäckten av ett stopp ha konsekvenser som sträcker sig långt bortom att lösa problemet med finjustering av Higgs.

Projektbeskrivning

I det här projektet söker vi efter stoppet med hjälp av data från ATLAS-experimentet vid CERN. Vi täcker ett brett spektrum av scenarier som fortfarande är genomförbara med tanke på resultaten av redan existerande sökningar. I slutet av projektet kommer resultatet antingen att vara en upptäckt eller en uppsättning gränser för massorna hos supersymmetriska partiklar. Projektet omfattar också utveckling av nya sökstrategier och tekniker som förväntas vara till bestående nytta och nytta för området.

Projektmedlemmar