Forskningsprojekt Svenska ESPAnet: Nätverket för forskning om socialpolitik och välfärd

Nätverket bedriver tvärvetenskaplig forskning med fokus på socialpolitik och välfärd. Nätverket har som syfte att fungera som en mötesplats för etablerade forskare och doktorander. Detta uppnås genom att arrangera minst ett årligt seminarium där nätverkets medlemmar kan mötas och diskutera forskningsfrågor och resultat.

Två händer med handskar som slår nävarna mot varandra
Foto: Unsplash

Nätverket utgör också den svenska noden i the European Social Policy Analysis Network (ESPAnet). Nätverket drivs som ett samarbete mellan Institutet för social forskning (SOFI) vid Stockholms universitet, Institutet för framtidsstudier (IF), Historiska institutionen vid Stockholms universitet, Krimonologiska institutionen vid Stockholms universitet, Centrum för forskning om ojämlikhet i hälsa (CHESS) vid Institutionen för Folkhälsovetenskap på Stockholms universitet, Sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet, Sociologiska institutionen vid Lunds universitet, Sociologiska institutionen vid Stockholms Universitet, Sociologiska institutionen vid Umeå universitet, Statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet, Institutionen för socialt arbete vid Umeå Universitet, och Äldreforskningscentret (ARC) vid Karolinska institutet.

Projektmedlemmar

Projektansvariga