Stockholms universitet

Forskningsprojekt Svenska som andraspråk i språkintroduktion och modersmålsundervisning i grundskolan

Andra delen av ett större projekt om svenska som andraspråk i förortsskolor. Delstudien bygger på fältstudier i en språkligt heterogen grundskola med stor andel nyanlända elever.

Svenska som andraspråk: Delstudie 2; Svenska som andraspråk i språkintroduktion och modersmålsundervisning i en språkligt heterogen grundskola.

Denna delstudie är del av ett större projekt om svenska som andraspråk (sva) i skolor belägna i urbana ytterområden i Sverige, baserad i klassrumsetnografi.

Delstudie 2 bygger på fältarbete (under mer än två år) i en språkligt heterogen grundskola med en stor andel nyanlända elever. I denna delstudie utforskar vi pedagogiska principer i språkintroduktion, och till viss del även i skolämnet svenska som andraspråk, samt samverkan mellan lärare i svenska som andraspråk och lokalanställda modersmålslärare. Vi utforskar också samarbetet mellan modersmålslärarna och deras roll för hem-skola-samverkan (se Publikationer).

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ulrika Magnusson

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik

Christina Hedman

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Christina Hedman

Publikationer