Forskningsprojekt Swahili havsvärldar: Fiskesamhällen och hållbart hav i Tanzania

Projektets övergripande syfte är att identifiera hur inhemsk kunskap kan bidra till havets hållbarhet, samtidigt som man förbättrar försörjningen och minskar fattigdomen i fiskesamhällen.

En strand i Tanzania

Hur kan havets hållbarhet stärkas i samklang med minskad fattigdom och social hållbarhet i fiskesamhällen i låginkomstländer som Tanzania? Medan havets hållbarhet är centralt för människolivet i allmänhet så är det särskilt relevant i områden som Swahilikusten, där samhällen är beroende av småskaligt fiske för sin försörjning. Detta småskaliga kustnära fiske erbjuder en mer hållbar användning av marina resurser än modernt industriellt fiske, vilket uppmärksammas i det globala utvecklingsmålet om hav (SDG 14).

Men dessa kustsamhällen kämpar också med höga nivåer av fattigdom och osäker försörjning, vilket understryker vikten av minskad fattigdom (SDG 1) och minskade ojämlikheter (SDG 10). Detta projekt behandlar både miljömässigt och socialt hållbar utveckling, med det övergripande syftet att identifiera hur inhemsk kunskap kan bidra till havets hållbarhet, samtidigt som man förbättrar försörjningen och minskar fattigdomen i fiskesamhällen i Tanzania.

Projektbeskrivning

Begreppet Swahili Havsvärldar fångar projektets teoretiska nytänkande. Forskningens vetenskapliga ansats kretsar kring teoretisering med havet – att tänka genom och med havet. Genom att sätta havet i fokus undersöker projektet havets roll i de sociala världar som skapas av samhällen utmed Swahilikusten. Swahili betyder kust, så dessa kustnära samhällen har en lång historia av samlevnad med havet. För att förstå de sociala, materiella och spirituella relationer som utgör Swahili Havsvärldar använder projektet innovativa forskningsmetoder, inklusive digitala, visuella och sensoriska metoder. Empirisk data samlas in genom deltagande observation och intervjuer i olika fiskesamhällen, genom multilokalt etnografiskt fältarbete.

Forskningsprojektet har även ett praktiskt mål, nämligen att översätta forskningsresultaten till handling genom kreativa former av samverkan med olika nyckelaktörer. Projektets fokus är kopplat till Tanzanias Utvecklingsvision 2025, som uppmärksammar vikten av att vända nedbrytningen av miljöresurser, inklusive fiske.  Projektet relaterar även till den nya strategin för svenskt utvecklingssamarbete med Tanzania för 2020-2024, som har miljö och klimat som ett av fyra resultatområden. Genom innovativa former av samverkan, såsom workshops, utställningar och deltagande video, kommer projektet att samverka med olika intressenter, från fiskare och beslutsfattare till konstnärer, aktivister och experter. Dessa insatser kommer också att förmedlas digitalt, för att bredda deltagandet och dokumentera processen.

Projektet genomförs av ett tvärvetenskapligt team av svenska och tanzaniska forskare, som sammanför antropologi och utvecklingsstudier. Antropologisk teori och metod erbjuder ett jämförande helhetsperspektiv och empiriskt tillvägagångssätt som breddar förståelsen av hållbar samlevnad med havet. Forskningsperspektiv från utvecklingsstudier säkerställer att kunskapsproduktionen är väl förankrad i ett lokalt utvecklingssammanhang. Kunskapsbasen kommer att breddas med marin samhällsvetenskap samt konst och musik. Detta tvärvetenskapliga tillvägagångssätt är även viktigt för kapacitetsutveckling, som är en del av projektets ansats. För att säkerställa en mer långsiktig kunskapsproduktion kommer en av gruppmedlemmarna att genomgå ett doktorandprogram vid University of Dar es Salaam.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Paula Uimonen

Socialantropologiska institutionen