Forskningsprojekt Syndetiska konstruktioner i fornaldarsagornas poesi

Projektet fokuserar på syndetiska par, dvs. samordningskonstruktioner vars led tillhör samma ordklass och ligger på samma nivå i den syntaktiska hierarkin.

Exempel på sådana par är gull ok gersimar ‘guld och smycken’, öl né rekkar ‘varken öl eller krigare’, drukkum ver ok dæmðum ‘vi drack och samtalade’.

Syndetiska par utgör den strukturella och semantiska stommen för den metriska enheten där de förekommer, oftast en vers eller en versrad. Korpusen för denna studie är de verser som finns inramade i prosan i de s.k. fornaldarsögur, en sagogenre som härrör från Island mellan 1300-talet och 1400-talet.

Syftet med undersökningen är att identifiera de oskrivna regler i den ‘poetiska grammatiken’ som styr dessa konstruktioner genom att bland annat analysera mönstren i deras strukturella, semantiska och pragmatiska egenskaper samt deras roll i versbygget.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Giorgio Basciu

Doktorand